Friday, April 27, 2007

Signs of Being Pregnant


The initial symptoms of being pregnant are felt very strongly by some women and not at all by others. There are some women who can tell in a matter of a day or two that they have conceived. It is very easy especially amongst women who have not been pregnant before to confuse these early warning signs of pregnancy with those of common illnesses and ailments. Below is a list of these tell-tale symptoms with morning sickness and missed periods being amongst the most common. The more of these symptoms you have the more likely it is that you are pregnant but it goes without saying the best way to know is to get a pregnancy test and consult your doctor.

MORNING SICKNESS:
Although commonly known as 'morning sickness' it is not limited to the mornings and maybe experienced at any time of day. It ranges from a light fainting sensation to nausea and violent vomiting. It normally occurs around the fifth or sixth week of the pregnancy but may occur as early as week two and has normally ceased by the end of the first trimester.

MISSED PERIOD:
This is perhaps the most obvious and common sign of being pregnant but is not necessarily a true indication. A missed period may be caused by a number of different factors; stress, sudden changes in weight (especially weight loss) the after effects of being on the contraceptive pill, and other specific illnesses. If you are experiencing skipped or missing periods without explanation then you should check with your doctor.

TENDER BREASTS:
This is another very common symptom and possibly one of the first that many women experience. It can be experienced from extremely early on in the pregnancy. The symptoms are extreme tenderness and enlargement of the breast and also the areola will become much darker in color. This is the breast preparing itself for pregnancy and breastfeeding. This symptom usually subsides after a few weeks.

FATIGUE:
It is quite normal to have moments of extreme tiredness during the course of the pregnancy, although it is normal if it becomes persistent or start to become uncomfortable then you should consult your doctor.

URINATION & CONSTIPATION:
As soon as you become pregnant your body starts to undergo a multitude of physical and hormonal changes. The womb is preparing and the uterus rises up towards the abdomen. This puts a pressure on the bladder and can lead to frequent urination and sometimes spontaneous urination. It may also cause constipation. These are quite normal and typical symptoms of being pregnant. The changing hormones in your body also affect the bladder giving you the impression it is full when in fact it is not.

SENSE OF SMELL AND TASTE:
Food and drink will start to taste different as your sense of taste (and therefore smell also) is changed. This will lead to a change in likes and dislikes of certain foods. Food which was previously disagreeable may now be quite appealing and favorite food and drink maybe disliked during the whole of the pregnancy. Certain foods will produce queasiness and other foods will be craved for.

(Source : http://pregnantaid.com)
Read more / Baca Lagi >>>

Monday, April 23, 2007

Anak.. Permata Hati..




Ibu bapa adalah antara faktor terbesar dalam menentukan halatuju anak-anak. Berikut ada beberapa tips dari Robert D. Ramsey yang boleh kita jadikan panduan dalam menjadikan anak-anak kita antara yang outstanding berbanding rakan sebayanya. Selamat mencuba!

Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik
Bila anak kita dipanggil dengan nama yang tak baik, atau nama dah baik tapi bagi pula gelaran yang tak baik, itu akan menyebabkan anak jadi malu dan rendah diri. Saya ingat lagi kat sekolah dulu orang panggil saya mak enon. Malu sangat. Rasa macam tak nak pergi sekolah pun ada. Apa tah pulak kalau yang memanggil nama tak elok tu mak bapak sendri. Lagi la malu kan? Dalam Islam pun sangat digalakkan kita bg nama yang baik untuk anak-anak.

Berikan anak anda pelukan setiap hari
Ada kajian yang menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yang lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk. Bila kita peluk dia setiap hari especially seorang mak, anak kita tau yang kita sayangkan dia. Dia akan tau kita akan jadi penyokong dia paling kuat. Dia akan sedar bahawa kita sentiasa ada jika dia kurang berjaya. Emosi dia akan terbela.

Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang
Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran. Memang lah ada masa kita perlu marah tapi janganlah buat muka marah sampai kawan itu takut hendak dekat dengan kita langsung. Kesian kat budak. Namanya pun budak.

Berikan pujian setiap kali anak anda berbuat kebaikan
Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya. Bila tiap kali kita appreciate dia, dia akan rasa nak buat lagi dan nak buat lebih baik lagi. Ini lah namanya motivasi.

Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan
Mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan merekabuatkan mereka ingin mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap. Sebenarnya mereka akan belajar lebih banyak lagi dari kesilapan yang mereka lakukan.

Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga, pilihlah keluarga
Bila ada masalah eloklah kita selesaikan masalah keluarga yang terdahulu kerana seseorang tu akan lebih tenang kalau tiada masalah keluarga. Anak-anak perlu diberi keutamaan kerana mereka sedang membesar dan prosesini akan terus berlalu dan tak akan kembali jadi janganlah cemarkan keperibadian mereka dengan sikap mementingkan diri kita.

Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah mengeluh
Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban. Ini akan menyebabkan mereka menjauhi kita. Kalau kita tak mahu sunyi di hari tua, janganlah sunyikan mereka pada usia muda mereka.

Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang
Tunggu giliran anda untuk bercakap. Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap. Seronok sebenarnya layan bebudak bercakap. Adik saya pun dalam kategori budak lagi, kalau sesekali layan dia cakap rasa macam kelakar. Saya penah jumpa dengan kawan anak saya umur baru tiga tahun tapi mulut boleh tahan, rasa macam tak logik je tapi seronok. Ala, macam Aznil tanya budak tu, Tiger Wood berasal dari mana, pastu budak itu jawab Zoo. Untuk kita sendiri, ini adalah satu hiburan yang tak boleh dibeli di tempat lain.

Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya
Ada masa-masanya mereka akan gundah gulana. Ada masa mungkin dia orang berselisih dengan kawan. Ada masa mungkin dia dah tercederakan jiran. Jadi, kita bantulah sedaya kita supaya mereka tidak rasa sendirian dalam menyelesaikan masalah yang bagi kita kecik tapi tu mungkin masalah besar bagi dia orang.

Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri
Mereka akan menirunya. Jangan kita sendiri kelam kabut bila ada yang menimpa. Jangan kita tunjuk yang kita gelabah. Be cool!! Setiap masalah yang telah Tuhan takdirkan pada kita ada penyelesaiannya. Jadi, jangan gelabah.

Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya
Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. Anak-anak yang datang daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain.

Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali
Ade setengah budak kena banyak kali ajar, baru dia faham. Macam anmum punya iklan tu. Wardina tunjuk banyak kali baru anak dia faham. Anak saya sendiri dalam satu hari entah berapa kali dia tunjuk kat mata dia suruh saya sebut eye, tunjuk kat telinga suruh sebut ear. Jgn marah sebab kalau marah nanti terbantut la proses pembelajaran dia.

Luangkanlah masa bersama anak anda di luar rumah
Peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri. Bila saya baca ni, rasanya tidak salah lah saya selalu pimpin tangan anak-anak even dalam rumah pun. Bila nak ajak dia bangun je, saya hulur tangan. Even nak ke dapur pun untuk bancuh susu dia orang. Kalau kat luar memang lah sah pegang sebab saya jenis serabut perut takut anak terlari tengah jalan ke.

Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda
Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka - jadilah pendengar setia mereka. Kalau pasangan kita mimpi pun apa salahnya kita dengar. Sedap dengar cerita dari mimpi. Macam drama tapi tiada skrip, tiada direktor dan tiada siaran ulangan.

Hargailah permainan kesayangan anak anda
Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam
Biasakan ajar dia salam kita sebelum lena. Cium dahi dia orang especially maknya. Macam cerita orang putih kan selalu dia gi bilik tidur anak dan selimutkan dia orang

Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna
Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa. Ada masa anak kata papa ni garanglah. Itu sebenarnya dia menegur jadi, ubahlah. Jgn jadi too perfectionist pada anak-anak. Nanti mereka rendah diri.

Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah
Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih pentingdaripada keluarga. Dan mereka juga akan terasa kurang kasih sayang bila kita mengadap benda lain. Kalau anak-anak sudah sekolah, biasakan tolong mereka siapkan kerja rumah atau kita sendiri beri latihan dan perhatikan setiap hari peralihan dia belajar dari satu topik ke topik. Bantu dia belajar lebih dari yang cikgu dia ajar.

Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja
Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri. Hoo.. seram, tapi ada betulnya. Buatlah sesuatu supaya mereka tak menjauh dari kita. Semoga kita tidak sunyi di hari tua kita.

Anak-anak juga mempunyai perasaan seperti anda
Hargailah perasaan mereka supaya mereka juga menghargai dan memahami perasaan kita.


Hmm.. banyak kisah pulak kan? Maaf lah..ada 20 tips so, huraiannya mesti panjang. Apapun, saya mengharapkan semua yang membaca akan mendapat manfaatnya. Sama-sama lah kita berdoa agar anak-anak menjadi penyejuk mata dalam kehidupan kita dan sebagai penenang hati di dunia dan akhirat kelak.
Read more / Baca Lagi >>>

Thursday, April 19, 2007

Dia Yang Mencintai Kamu


Dia yang mencintai kamu tidak pernah mampu memberikan alasan kenapa dia mencintai kamu. Yang dia tahu di hati dan matanya hanya ada kamu satu-satunya

Walaupun kamu sudah memiliki teman istimewa atau kekasih, dia tidak peduli! Baginya yang penting kamu bahagia dan kamu tetap menjadi impiannya

Dia yang mencintai kamu selalu menerima kamu apa adanya, di hati dan matanya kamu selalu yang tercantik walaupun mungkin kamu merasa berat badan kamu sudah bertambah

Dia yang mencintai kamu selalu ingin tahu tentang apa saja yang kamu lalui sepanjang hari ini, dia ingin tahu kegiatan kamu

Dia yang mencintai kamu akan mengirimkan SMS seperti 'selamat pagi','selamat hari minggu', 'selamat tidur', 'take care', dan lain-lain lagi, walaupun kamu tidak membalas SMS-nya, kerana dengan kiriman SMS itu lah dia menyatakan cintanya, menyatakan dalam cara yang berbeza, bukan "aku CINTA padamu", tapi berselindung ayat selain kata cinta itu

Jika kamu menyambut hari tahun dan kamu tidak mengundangnya ke majlis yang kamu adakan, setidak-tidaknya dia akan menelefon untuk mengucapkan selamat atau mengirim SMS

Dia yang mencintai kamu akan selalu mengingat setiap kejadian yang dia lalui bersama kamu, bahkan mungkin kejadian yang kamu sendiri sudah melupakannya, kerana saat itu ialah sesuatu yang berharga untuknya. dan saat itu, matanya pasti berkaca. kerana saat bersamamu itu tidak bisa berulang selalu

Dia yang mencintai kamu selalu mengingati setiap kata-kata yang kamu ucapkan, bahkan mungkin kata-kata yang kamu sendiri lupa pernah mengungkapkannya. Kerana dia menyematkan kata-kata mu di hatinya, berapa banyak kata-kata penuh harapan yang kau tuturkan padanya, dan akhirnya kau musnahkan? Pasti kau lupa, tetapi bukan dia yang mencintai kamu

Dia yang mencintai kamu akan belajar menggemari lagu-lagu kegemaran kamu, bahkan mungkin meminjam CD milik kamu, kerana dia ingin tahu apa kegemaran kamu - kesukaan kamu kesukaannya juga, walaupun sukar meminati kesukaan kamu, tapi akhirnya dia berjaya

Kalau kali terakhir kalian bertemu kamu mungkin sedang selesema, atau batuk-batuk, dia akan sentiasa mengirim SMS atau menelefon untuk bertanya keadaan kamu - kerana dia bimbangkan tentang kamu, peduli tentang kamu

Jika kamu mengatakan akan menghadapi ujian, dia akan menanyakan bila ujian itu berlangsung, dan saat harinya tiba dia akan mengirimkan SMS 'good luck' untuk memberi semangat kepada kamu

Dia yang mencintai kamu akan memberikan suatu barang miliknya yang mungkin buat kamu itu ialah sesuatu yang biasa, tetapi baginya barang itu sangat istimewa

Dia yang mencintai kamu akan terdiam sesaat, ketika sedang bercakap di telefon dengan kamu, sehingga kamu menjadi bingung. Sebenarnya saat itu dia merasa sangat gugup kerana kamu telah menggegarkan dunianya

Dia yang mencintai kamu selalu ingin berada di dekat kamu dan ingin menghabiskan hari-harinya hanya dengan kamu

Jika suatu saat kamu harus pindah ke daerah lain, dia akan sentiasa memberikan nasihat agar kamu waspada dengan persekitaran yang boleh membawa pengaruh buruk kepada kamu. dan jauh dihatinya dia benar-benar takut kehilangan kamu, pernah dengar 'jauh dimata, jauh dihati'

Dia yang mencintai kamu bertindak lebih seperti saudara daripada seperti seorang kekasih.

Dia yang mencintai kamu sering melakukan hal-hal yang SENGAL seperti menelefon kamu 100 kali dalam masa sehari. Atau mengejutkan kamu di tengah malam dengan mengirim SMS. Sebenarnya ketika itu dia sedang memikirkan kamu

Dia yang mencintai kamu kadang-kadang merindukan kamu dan melakukan hal-hal yang membuat kamu pening kepala. Namun ketika kamu mengatakan tindakannya itu membuat kamu terganggu dia akan minta maaf dan tak akan melakukannya lagi

Jika kamu memintanya untuk mengajarimu sesuatu maka ia akan mengajarimu dgn sabar walaupun kamu mungkin orang yang terbodoh di dunia!. bahkan dia begitu gembira kerana dapat membantu kamu. dia tidak pernah mengelak dari menunaikan permintaan kamu walau sesukar mana permintaan mu

Kalau kamu melihat handphone-nya maka nama kamu akan menghiasi sebahagian besar INBOX-nya. Dia masih menyimpan SMS-SMS dari kamu walaupun ia kamu kirim berbulan-bulan atau bertahun-tahun yang lalu. Dia juga menyimpan surat-surat kamu di tempat khas dan segala pemberian kamu menjadi benda-benda berharga buatnya

Dan jika kamu cuba menjauhkan diri daripadanya atau memberi reaksi menolaknya, dia akan menyedarinya dan menghilang dari kehidupan kamu, walaupun hal itu membunuh hatinya

Jika suatu saat kamu merindukannya dan ingin memberinya kesempatan dia akan ada menunggu kamu kerana sebenarnya dia tak pernah mencari orang lain. Dia sentiasa menunggu kamu

Dia yang begitu mencintaimu, tidak pernah memaksa kamu memberinya sebab dan alasan, walaupun hatinya meronta ingin mengetahui, kerana dia tidak mahu kamu terbeban dengan karenahnya. saat kau pinta dia berlalu, dia pergi tanpa menyalahkan kamu, kerana dia benar-benar mengerti apa itu cinta

[ Pernah adakah orang yang berbuat seperti di atas kepada kamu? Jika ada, jangan pernah mensia-siakan orang tersebut... kamu akan menyesal melakukannya! ]
Read more / Baca Lagi >>>

Tuesday, April 17, 2007

Suami & Isteri


Sebuah karya untuk semua...

Bagi yang bujang suatu iktibar

Bagi yang belum / bakal berkeluarga suatu pelajaran
Bagi yang berkeluarga perlu mengajar


Wahai Suami... Renungkanlah


Pernikahan atau perkahwinan menyingkap tabir rahsia
Isteri yang kamu nikahi tidaklah semulia Khadijah
Tidaklah setaqwa Aisyah
Tidaklah setabah Fatimah
Justeru,
Isterimu hanyalah wanita akhir zaman yang punya cita-cita menjadi solehah..
Pernikahan atau perkahwinan mengajar kita kewajiban bersama
Isteri menjadi tanah, kamu langit penaungnya
Isteri ladang tanaman, kamu pemagarnya
Isteri kiasan ternakan, kamu gembalanya
Isteri adalah murid, kamu mursyidnya
Isteri bagaikan anak kecil, kamu tempat bermanjanya
Saat isteri menjadi madu, kamu teguklah sepuasnya
Setika isteri menjadi racun, kamulah penawar bisanya
Seandai isteri tulang yang bengkok, berhatilah meluruskannya. ..
Pernikahan atau perkahwinan menginsafkan kita, perlunya iman dan taqwa
Untuk belajar meniti sabar dan redha ALLAH s.w.t kerana
Memiliki isteri yang tak sehebat mana
Justeru
Kamu akan tersentak dari alpa
Kamu bukanlah Rasulullah s.a.w
Pun bukanlah Sayyidina Ali Karamallahhuwajhah
Cuma
Suami akhir zaman yang berusaha menjadi SOLEH....Amin....


Wahai Isteri... Renungkanlah


Pernikahan atau perkahwinan membuka tabir rahsia
Suami yang menikahi kamu tidaklah semulia Muhammad s.a.w.
Tidaklah setaqwa Ibrahim
Tidak setabah Ayyub
Tidak segagah Musa
Apalagi setampan Yusuf
Justeru
Suamimu hanyalah lelaki akhir zaman yang punya cita-cita membangun keturunan yang soleh...
Pernikahan atau perkahwinan mengajar kita kewajiban bersama
Suami menjadi pelindung, kamu penghuninya
Suami nakhoda kapal, kamu pengemudinya
Suami bagaikan pelakon yang nakal, kamu adalah penonton kenakalannya
Saat suami menjadi raja kamu nikmati anggur singgahsananya
Sekita suami menjadi bisa, kamulah penawar ubatnya
Seandainya suami bengis lagi lancang, sabarlah memperingatkannya. ..
Pernikahan ataupun perkahwinan mengajarkan kita perlunya iman dan taqwa
Untuk belajar meniti sabar dan redho ALLAH s.w.t. kerana
Memilik suami yang tak segagah mana..
Justeru
Kamu akan tersentak dari alpa
Kamu bukanlah Khadijah yang begitu sempurna di dalam menjaga
Bukanlah Hajar yang begitu setia dalam sengsara
Cuma
wanita akhir zaman yang berusaha menjadi SOLEHAH
Amin...


Justeru itu wahai SUAMI dan ISTERI
Jangan menuntut terlalu tinggi
Seandainya diri sendiri jelas tidak berupaya

SUAMI dan ISTERI ingatlah:
Mengapa mendambakan isteri sehebat Khadijah
Andai diri tidak semulia Rasulullah s.a.w.
Tidak perlu isteri secantik Balqis
Andai diri tidak sehebat Sulaiman
Mengapa mengharapkan suami setampan Yusuf
Seandai kasih tak setulus Zulaikha
Tidak perlu mencari suami seteguh Ibrahim
Andai diri tidak sekuat Hajar dan Sarah....
Read more / Baca Lagi >>>

Info Am Kanser


Tanda-Tanda Awal Kanser

Kanser Pangkal Rahim
sebarang lelehan atau pendarahan yg luarbiasa,sakit selepas bersenggama dan turun berat badan

Kanser Payudara

bengkak atau gumpalan di buah dada, keluar cairanberdarah dari puting, pembesaran kelenjar di ketiak, kedutan pada kulit dibuah dada


Kanser Usus Besar

perubahan tabiat membuang air, hilang berat badan,sakit dalam perut dan usus, berlaku pendarahan semasa membuang air


Kanser Paru-Paru

batuk kuat berterusan, batuk berdarah, nafastermengah-mengah, sakit dada dan hilang berat badan


Kanser Perut

hilang berat badan, muntah berdarah, sistem pencernaanyg tidak teratur, cepat kenyang walaupun makan sedikit


Kanser Limpa

sakit di bahagian abdomen, hilang selera makan, turunberat badan, kulit dan mata menjadi kuning dan bahagian abdomen membengkak


Kanser Ovari

haid tidak teratur, tumbuhan keras di bahagian abdomen,sakit semasa bersenggama, ketumbuhan bulu rambut yg melampau, suara menjadi lebih mendalam


Kanser Otak

sakit kepala, muntah-muntah, gangguan penglihatan, lemah atau lumpuh, pening/pitam, pelupa, perubahan personaliti


Kanser Prostat

sukar dan sakit semasa kencing yang berpanjangan.


Kanser Darah (Leukimia)

letih, pucat, mudah lebam dan mudah mendapat jangkitan (infection)


Kanser Tekak

suara garau/serak, ada ketumbuhan di tekak, sukarmenelan dan kelenjar membengkak di leher


10 Penyebab Utama Kanser

  1. Makanan
  2. Alkohol
  3. Sinaran cahaya matahari
  4. Pengambilan ubat
  5. Perokok yang tidak aktif
  6. Tembakau
  7. Radiasi
  8. Pekerjaan
  9. Pencemaran air dan udara
  10. Keturunan

Teh Dan Kanser


Teh meningkatkan aktiviti antioksidan di dalam darah, membantu mengelakkan sakit jantung dan kanser. Di negara Jepun dan China, mereka mempercayai bahawa meminum teh bersama hidangan dapat mengurangkan risiko penyakit kanser. Teh juga berupaya menyerang bakteria yang boleh menyebabkan penyakit gusi selain memperkuatkannya. Teh juga mempergiatkan enzim sistem "detoxification" di dalam limpa, membantu menyingkirkan bahan-bahan kimia yang tidak dikehendaki oleh tubuh serta membantu melindungi arteri. Ia juga berupaya untuk menghalang darah beku dan juga mengurangkan risiko serangan stroke.

Diet Untuk Mencegah Benjolan Pada Payudara

  1. Hindari makanan berlemak dan bergoreng
  2. Hindari makanan ringan yang masam
  3. Kurangkan minum kopi dan minuman bergas
  4. Berhati-hati semasa mengambil ubat selsema ataupun aspirin
  5. Ambil makanan mengandungi vitamin E, B-6, dan evening primrose oil
Read more / Baca Lagi >>>

Halba Dan Khasiatnya


Rasulullah saw bersabda :
"Sekiranya umatku tahu akan kelebihan Halba nescaya mereka sanggup tukarkannya dengan sebanyak timbangan emas ? "

Tak perlulah berbelanja lebih sedangkan ubat yang murah, berkesan dan mudah digunakan boleh didapati dengan mudah di kedai mamak sahaja.

Rasulullah saw bersabda :
" Sekiranya umatku tahu akan kelebihan Halba nescaya mereka sanggup tukarkannya dengan sebanyak timbangan emas " ( Books of Sufi Healing m.s.58)

Pada suatu hari Rasulullah saw menziarahi sahabat Saad bin Abi Waqqas yang sedang sakit. Rasulullah saw menyuruh dipanggil tabib. Al Harith Ibn Qaldah datang merawat Saad bin Abu Waqqas. Beliau mengesyorkan agar Saad makan Halba dan Korma Ajwa'. Dengan izin Allah Saad pun sembuh dari sakitnya. Rasulullah saw kemudiannya bersabda :" Gunakanlah Halba sebagai ubat"( Qamus Al-Tibb Ahad Qodamah-Mesir)

Khasiat Halba

Diminum sebagai Teh untuk :-
  1. Melancarkan haid
  2. Menghilangkan kembung,sebu dan senak
  3. Pencuci perut
  4. Menguatkan jantung
  5. Menghilangkan lendir tekak
  6. Melegakan sakit kepala/ migrain
  7. Membuang angin
  8. Menyembuhkan buasir
  9. Senggugut
  10. Merangsang rahim
  11. Kegemukan
  12. Kurang berat badan
  13. Mengawal kencing manis
  14. Radang kulit dan Bisul

Teh Halba + Madu

  1. Kurangkan ketagihan rokok dan dadah
  2. Anemia

Untuk anak-anak yang telah baligh

  1. Menambah kecergasan
  2. Kekuatan badan
  3. Tumbesaran

Untuk Ibu yang menyusukan anak

  1. Banyakkan air susu

Halba juga adalah ramuan tradisi menambahkan nafsu lelaki dan wanita

Memanaskan buah pinggang dan organ pembiakan. Menjadi amalan kuno tabib China untuk rawatan mati pucuk

Halba merupakan antara ubatan yang tertua di dunia dan digunakan oleh Al-Abqirad ( Hippocrates) iaitu bapa perubatan Yunani

Read more / Baca Lagi >>>

Angin Ahmar dan Cara Merawatnya


Bantuan Kecemasan Untuk Pesakit Angin Ahmar

Alat yang diperlukan ialah jarum suntikan ataupun jarum jahit yang kebiasaanya ada di rumah. Ianya adalah satu kaedah yang terbukti berkesan dengan izin Allah dan merupakan cara yang agak luar biasa untuk sembuh dari penyakit angina ahmar yang boleh membawa kepada lumpuh jika tidak dirawat dengan segera.

Bacalah untuk pengetahuan anda dan mungkin ianya berguna jika ditakdirkan ada antara ahli keluarga, jiran dan rakan-rakan anda terkena penyakit ini suatu hari nanti. Ianya amat menakjubkan jika berhasil, luangkan masa anda untuk membacanya dengan teliti dan simpan risalah ini sebab mungkin ada nyawa seseorang yang boleh diselamatkan dengan izin Allah melalui tips yang akan dibincangkan.

Semoga buletin seumpama ini boleh membantu anda melakukannya sendiri. Apabila serangan angin ahmar mengenai seseorang, kapilari darah di dalam otaknya menghadapi risiko untuk pecah. Bila anda berhadapan dengan seseorang yang baru terkena angin ahmar dan tidak sedarkan diri, pertama sekali anda jangan panik dan bawa bertenang. Tidak kira di mana sahaja mangsa itu berada, jangan alihkan ke tempat lain. Kerana pergerakan pada ketika itu boleh menyebabkan kapilari darah di otak mangsa terus pecah. Bantu mangsa untuk duduk dan sokong badannya supaya tidak terjatuh. Jika mangsa terjatuh semula, keadaan mungkin akan bertambah buruk.

Jika di rumah anda ada jarum suntikan (alat yang terbaik), jarum jahit atau pin baju yang tidak berkarat, segera panaskan dengan api untuk disterilkan. Kemudian dengan berhati-hati cucuk kesemua hujung jari-jari tangan mangsa kira-kira 1 mm dalamnya, seperti rawatan akupuntur. Cucuklah sehingga menitiskan darah, jika perlu picitlah jari-jarinya sehingga mengeluarkan darah. Apabila kesemua 10 jari mengeluarkan setitis darah tunggu beberapa minit sehingga mangsa sedar semula.

Jika berlaku perubahan bentuk mulut, tarik telinganya sehingga kemerahan. Kemudian cucuk kedua belah telinga dengan jarum sehingga mengeluarkan 2 titis darah. Beberapa minit kemudian Insya Allah, mangsa akan sedar semula. Tunggu sehingga mangsa benar-benar sedar kemudian bawa dia ke hospital. Memanggil ambulance semasa mangsa pengsan dan mengejarkannya ke hospital secara tergesa-gesa sebenarnya boleh menyebabkan kapilari darah di otak mangsa pecah dan berlaku pendarahan. Sukar untuk mangsa dipulihkan apabila keadaan ini berlaku. Ada kemungkinan daya ingatan mangsa akan hilang sepenuhnya, walaupun dia mampu berjalan semula.

Petikan artikel

"Saya belajar tentang menitiskan darah bagi menyelamatkan nyawa dari seorang doctor tradisional Cina bernama Ha Bu-Tung yang tinggal di Sun-Juke. Selain itu saya juga berpengalaman mempraktikkannya. Sebab itu saya yakin cara ini adalah berkesan 100%" menurut seorang pengamal kaedah rawatan ini. Tambah beliau lagi "Pada tahun 1979, ketika itu saya sedang mengajar di Kolej Fung-Gaap dekat Tai Chung. Tiba-tiba seorang guru lain berlari ke kelas saya dan mengadu; "En. Liu, penyelia kami diserang angin ahmar!." Saya pun bergegas ke bilik beliau di tingkat 3. Saya lihat penyelia kami, En.Chen Fu-Tien, telah menjadi pucat, percakapannya tak difahami, dan ada tanda-tanda serangan angin ahmar. Saya segera menyuruh pelajar saya membeli jarum suntikan di farmasi dan terus menyuntik jari-jarinya. Apabila kesemua 10 jarinya menitiskan darah, (setiap jari setitis darah), selang beberapa minit muka En Chen kembali kemerahan dan dia membuka matanya. Malangnya mulut beliau masih belum normal, jadi saya menarik telinganya untuk mengalirkan darah ke situ. Bila telinganya kemerahan, saya menyucuk kedua-dua telinganya sehingga menitiskan 2 titik darah. Selepas 3-5 minit, bentuk mulutnya kembali normal dan percakapannya kembali jelas. Kami memberikan dia secawan teh panas, merehatkannya seketika sebelum membawanya ke Hospital Wei Wah. Dia ditahan semalaman dan dibenarkan keluar keesokan harinya untuk terus bertugas di sekolah. Keadaan beliau kembali seperti biasa, tiada apa-apa kesan angin ahmar."

Kebiasaanya mangsa angin ahmar yang mengalami pendarahan di otak dalam perjalanan ke hospital adalah sukar untuk dipulihkan seperti sediakala. Angin ahmar adalah antara penyebab utama kematian. Mereka yang bernasib baik dipanjangkan umur tetapi kebanyakannya lumpuh sehingga akhir hayat. Penyakit angin ahmar ini ada kemungkinan untuk mengenai sesiapa sahaja. Jika semua di antara kita boleh mengingati kaedah penitisan darah ini dan memulakannya segera, dalam jangka masa pendek, mangsa-mangsa boleh kita selamatkan dengan izin Allah dan ada harapan pulih seperti sediakala. Diharapkan kaedah bantuan kecemasan mangsa angin ahmar ini dapat dihebahkan supaya penyakit ini tidak tersenarai sebagai penyebab utama kematian di kalangan kita.
Read more / Baca Lagi >>>

Thursday, April 5, 2007

Drink Water


You know that drinking water is good for you, but did you know that every system in your body depends on water? Here are 10 reasons why drinking water is good for you and why you should make drinking 8-10 glasses of water part of your daily routine.

Get healthy skin
Drinking water moisturizes your skin from the inside out. Water is essential to maintaining elasticity and suppleness and helps prevent dryness.

Lose weight
Increased water consumption can help you control weight by preventing you from confusing hunger with thirst. Water will also keep your body systems, including metabolism and digestion, working properly and give you the energy (and hydration) necessary for exercise.

Flush toxins
By helping to flush toxins, appropriate water intake lessens the burden on your kidneys and liver.

Reduce your risk of a heart attack
Researchers at Loma Linda University in California studied more than 20,000 healthy men and women and found that people who drink more than five glasses of water a day were less likely to die from a heart attack or heart disease than those who drank fewer than two glasses a day.

Cushion and lube your joints and muscles
Water makes up a large part of the fluid that lubricates and cushions your joints and muscles. Drinking water before, during, and after exercise can also help reduce muscle cramping and premature fatigue.

Stay regular
Water helps prevent constipation by adding fluid to the colon and bulk to stools, making bowel movements softer and easier to pass.

Stay hydrated, get energized, and be alert
On average, most adults lose about 10 cups of fluid a day through sweating, exhaling, urinating, and bowel movements. Even minor dehydration can cause impaired concentration, headaches, irritability, and fatigue.

Regulate your body temperature
Perspiration is your body's natural mechanism to control body temperature. And to sweat, you need plenty of water.

Reduce your risk of disease and infection
Water can help prevent kidney stones and reduce your chances of getting bladder, kidney, and urinary tract infections. One study found that women who drank more than five glasses of water a day had a risk of colon cancer that was 45 percent less than those who drank two or fewer glasses a day.

Get well
The traditional prescription to "drink plenty of fluids" when you're sick still holds strong. Water can help control a fever, replace lost fluids, and thin out mucus
Read more / Baca Lagi >>>

Cellulite - Get Rid of It!


Cellulite is characterized by a series of ripples of subcutaneous tissue and fat cells under the surface of the skin. It usually appears on the thighs and butt, and is more prevalent in women than men.


While there is no non-surgical cure for cellulite, there are a few measures that one can take to make sure that it decreases to a certain extent.


Dieting

Cellulite, like any other fat cells, responds to calorie constriction. If there is a deficit in calories consumed, the stored fat can go away. However, if excess intake of calories resumes, the fat cells that are present can refill causing the problem of cellulite, once again.

Cosmetic remedies

There are some products that can help to alleviate the symptoms of cellulite. A good Aloe Vera cream can help to do so. The Gota herb also seems to have an effect. But these cures aren’t complete, and cannot remove all of the cellulite. Check this out for cellulite natural and home remedies.


Exercise

Just generally being active can go a long way in helping you reduce your cellulite. Exercise burns. Also, exercise targeted towards developing and building muscles can help get rid of a certain amount of fat effectively.


Check your weight

Keep a check on your weight. If you are overweight, the chances of you having cellulite are much greater. Don’t go for sudden weight reduction by means of a crash diet or excessive exercising, since they can be harmful to your body. Gradual weight loss is often the longest lasting.


Fruits

Fruits are very healthy for the body. Eating a lot of fruits can keep your skin looking youthful, healthy and prevent cellulite.


Healthy lifestyle

Quit smoking. Yes, it helps. Also, reduce your intake of coffee and highly caffeinated products. Avoid high-fat and highly processed foods. Try to stay away from alcohol, as well.


Unnecessary medication

The wrong type of medication can only worsen the situation. Stay away from diet pills, sleeping pills, pep pills, diuretics and laxatives.

Drink plenty of water

You simply cannot go wrong with this one.


Fiber

Eat a lot of foods containing fiber. It is extremely healthy.


Avoid miracle cures

Often, we are hooked in with commercials for reducing cellulite. All of these have a skinny model showcasing her cellulite-free skin proudly. Remember, they’re all airbrushed. And the creams no where close to work. In fact, they can have the opposite effect. So stay clear of them.
Read more / Baca Lagi >>>

Wednesday, April 4, 2007

Say No! To Cigarette....


Preventive Measure - Stop cigarette smoking

In general, chronic exposure to nicotine may cause an acceleration of coronary artery disease, peptic ulcer disease, reproductive disturbances, esophageal reflux, hypertension, fetal illnesses and death, and delayed wound healing.Tobacco, the vehicle of nicotine delivery, contains tar (numerous chemicals that cause a thick, sticky substance when smoked) and about 2,000 chemicals total. Tobacco and its various components have been associated with an increased risk for cancer of various body organs.


Effects of Nicotine

Nicotine has both stimulant and depressant effects upon the body. Bowel tone and activity increases along with saliva and bronchial secretions. Stimulation of the central nervous system may cause tremors in the inexperienced user, or even convulsions with high doses. Stimulation is followed with a phase that depresses the respiratory muscles. As a euphoric agent, nicotine causes arousal as well as relaxation from stressful situations.

On the average, tobacco use increases the heart rate 10 to 20 beats per minute, and it increases the blood pressure reading by 5 to 10 millimeters of mercury (because it constricts the blood vessels). Nicotine may also increase diaphoresis (sweating), nausea, and diarrhea because of its effects upon the central nervous system. Nicotine's effects upon hormonal activities of the body is also evident. It elevates the blood level of glucose and increases insulin production. Nicotine also tends to enhance platelet aggregation, which may lead to thrombotic (blood clot) events.

The "positive" effects of nicotine upon the body may also be noted. It stimulates memory and alertness, enhancing cognitive skills that require speed, reaction time, vigilance and work performance. As a mood-altering agent, it tends to alleviate boredom and reduce stress and reduces aggressive responses to stressful events. It also tends to be an appetite suppressant, specifically decreasing the appetite for simple carbohydrates (sweets) and inhibiting the efficiency with which food is metabolized. Peoples who use tobacco products frequently depend upon it providing these side effects to help them accomplish certain tasks at specific levels of performance.

The addictive effects of tobacco have been well documented. It is considered mood and behavior altering, psychoactive, and abusable. As a multisystem pharmacological agent that is voluntarily administered, tobacco is believed to have an addictive potential comparable to alcohol, cocaine, and morphine.

For smokers, the specific health risks of tobacco use include:

  • nicotine addiction, decreased senses of taste and smell
  • increased fetal death and diseases, if mothers use
  • lung disease--emphysema, chronic bronchitis, lung cancer
  • coronary artery disease--angina, heart attacks
  • atherosclerotic and peripheral vascular disease--aneurysms, hypertension, blood clots, strokes
  • oral/tooth/gum diseases--including oral cancer

For nonsmokers exposed regularly to second hand smoke, the specific health risks include:

  • increased risk of lung cancer over those not exposed to smoke
  • in infants and children, an increased frequency of respiratory infections (such as bronchitis and pneumonia), asthma, and decreases in lung function as the lungs mature
  • may experience (upon exposure to smoke) acute, sudden, and occasionally severe, reactions including eye, nose, throat, and lower respiratory tract symptoms

For smokeless tobacco users the specific health risks include:

  • nicotine addiction, decreased senses of taste and smell
  • increased infant death and diseases, if mothers use
  • oral/tooth/gum diseases--including a 50 times greater risk for oral cancer with long term or regular use
  • coronary artery disease--angina, heart attacks
  • atherosclerotic and peripheral vascular disease--aneurysms, hypertension, blood clots, strokes

So now, stop smoking!

A wide range of methods exist for quitting smoking. Family members, friends, and work associates may be supportive or encouraging but the desire and commitment to quit must be a personal decision. It may prove helpful to write up a specific list of the reasons why one wants to quit. A 1990 Gallup poll of smokers revealed that two-thirds of smokers state they would like to quit.

Past attempts to quit tobacco use should be viewed as learning experiences, not failures. Information from people who have been able to successfully quit smoking shows that 70% had made 1 to 2 previously unsuccessful attempts; 20% had made 3 to 5 previously unsuccessful attempts; and 9% had made 6 or more previously unsuccessful attempts before actually quitting.

Like other addictive behaviors, tobacco use is difficult to stop and maintain, particularly if acting totally alone. The best success in quitting has been noted with comprehensive programs that may combine various strategies, over time (usually 4 to 8 weeks with 1 or 2 hours of support per week) including education, peer support, behavior recognition, behavior modification methods, recognition of potential relapse situations, and strategies for confronting such situations. Medications that are nicotine substitutes, such as transdermal nicotine or nicotine gum, may be used temporarily in conjunction with such programs. These medications require a prescription, therefore seek the support and cooperation of the primary care provider for their use.

Comprehensive programs for quitting smoking have a successful rate of about 20 to 40% of participants. In contrast, 2.5% of people who choose to quit smoking spontaneously, without help, achieve success. Once a person has chosen to quit using tobacco products, it may prove beneficial to elicit a broad range of collaborative methods and support persons to enhance optimal success. If success is not reached initially, simply look at what occurred or what didn't work, develop new strategies, and try again. Multiple attempts are frequently necessary to "beat the habit."


Benefit of quitting

within 1 hour
- blood pressure and pulse rate drop to normal
- body temperature of extremities (hands/feet) increases to normal


within 8 hours of quitting
- carbon monoxide level in blood drops to normal
- oxygen level in blood increases to normal


within 24 hours of quitting
-risk of sudden heart attack decreases


within 48 hours of quitting
- nerve endings begin to regenerate
- senses of smell and taste begin to return to normal


within 2 weeks to 3 months of quitting
- circulation improves
- walking becomes easier
- lung function increases up to 30%


within 1 to 9 months of quitting
- overall energy typically increases
- symptoms associated with chronic use decrease (such as coughing, nasal congestion, fatigue and shortness of breath)
- cilia (fine, hair-like projections lining lower respiratory tract) function begins to return to normal, which increases the body's ability to handle mucus, clean the respiratory tract, and reduce respiratory infections


within 1 year of quitting
- excess risk of coronary heart disease is half that of a tobacco user
within 5 years of quitting
- lung cancer death rate (for average 1 pack/day former smoker) decreases by nearly 50%
- risk of cancer of the mouth is half that of a tobacco user

within 10 years of quitting
- lung-cancer death rate becomes similar to that of a nontobacco user
- precancerous cells are replaced with normal cell growth
- risk of stroke is typically lowered, possibly to that of a nontobacco user
- risk of cancer of the mouth, throat, esophagus, bladder, kidney, and pancreas decreases


within 15 years of quitting
-risk of coronary heart disease is that of a nonsmoker

Read more / Baca Lagi >>>

Test Your Fitness


Why do people exercise?

Exercise is to improve oxygen delivery and metabolic processes build strength and endurance, reduce fat and improve joints and muscles. No one is too young to exercise. There are 3 types of exercises namely endurance/aerobics, strength and streching. Also there are different ways to test your fitness depending on how hard you can work.


How much is enough?

Actually,there's no magic formula for determining how much exercise you need. Most exercise is easy to overdo. Here are some rough guidelines on how much exercise is enough for you. But first you must seek medical advice.


Medical advice

You should get advice from your doctor before initiating any exercise program if you :


  • are male over 35 yrs old or female over 40 yrs old

  • are 7 kg overweight or more

  • have doubts regarding your health

  • have any past medical history or on medication

  • have not exercise for quite a while or regularly

If you have a chronic illness, walking is recommended as a fitness exercise.


Your fitness guideline

Several studies suggest that the best way to exercise is about moderate intensity aerobic [endurance] exercise per week. Activities include walking, swimming, cycling, and low impact aerobics.

  • Frequency - 3 to 4 times per week

  • Duration - from a few minutes and increasing gradully to 30 minutes a session

  • Intensity - no more than moderate intensity. Exercise intensity is measured by how hard you work. High intensity can lead to injury and discomfort


What is moderate intensity for you?

  • Talk test - try talking to yourself or to another person. Moderate intensity exercise allows you to speak comfortably. However it is not applicable if you have any lung disease

  • Perceived exertion - using a working scale 0-10. A good level is between 3-6 on this scale. At this point you will feel warmer, breathing deeply and faster, heart beating faster but no pain. Pain is nature's way telling you to ease up or stop

  • Heart rate - moderate intensity raises the heart rate to 60-80% of your max heart rate (decline with age). If your HR range is more than the upper end, don't panic, slow down a bit

Heart rate range

Subtract your age from 220 eg : 220 - age = a
Lower end HR range - Multiply answer a by 0.6 eg : a x 0.6 = b
Upper end HR range - Multiply answer a by 0.8 eg : a x 0.8 = c

Read more / Baca Lagi >>>

Monday, April 2, 2007

Sebelum Kita Mengeluh....




Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yg tidak baik,
Fikirkan tentang seseorg yg tidak dpt berkata-kata sama sekali.

Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan,
Fikirkan tentang seseorg yg tidak punya apapun utk dimakan.

Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa,
Fikirkan tentang seseorg yg meminta-minta dijalanan.

Sebelum kita mengeluh bahawa kita buruk,
Fikirkan tentang seseorg yg berada pd keadaan yg terburuk di dlm hidupnya.

Sebelum mengeluh tentang suami atau isteri anda,
Fikirkan tentang seseorg yg memohon kpd Tuhan utk diberikan teman hidup.

Hari ini sebelum kita mengeluh tentang hidup,
Fikirkan tentang seseorg yg meninggal terlalu cepat.

Sebelum kita mengeluh tentang anak-anak kita,
Fikirkan tentang seseorg yg sgt ingin mempunyai anak ttpi dirinya mandul.

Sebelum kita mengeluh tentang rumah yg kotor kerana pembantu tidakmengerjakan tugasnya,
Fikirkan tentang org-org yg tinggal dijalanan.

Dan di saat kita letih & mengeluh tentang pekerjaan,
Fikirkan tentang pengangguran, org-org cacat yg berharap mrk mempunyai pekerjaan seperti kita.

Sebelum kita menunjukkan jari & menyalahkan org lain,
Ingatlah bahawa tidak ada seorg pun yg tidak berdosa.

Dan ketika kita sdg bersedih & hidup dlm kesusahan,
Tersenyum & berterima kasihlah kpd Tuhan bahawa kita masih hidup !
Read more / Baca Lagi >>>

Petua Rumahtangga


Petua Memudahkan Bersalin

  • Amalkan baca Surah Yassin disertai niat dan doa sepanjang tempoh kehamilan
  • Hampir bersalin amalkan zikrullah Tasbih Nabi Yunus
  • Amalkan minum air lebihan suami
  • Amalkan meminum air basuhan rambut/hujungnya ketika mandi
  • Amalkan makan buah kurma sepanjang tempoh kehamilan ia membantu memberi tenaga, sumber kalsium dan melembutkan otot rahim dan seangkatannya/ memudahkan laluan bayi/selain turut berperanan memperhaluskan nurani bayi disertai zikir/selawat
  • Minum air kelapa di hujung kehamilan membantu membersihkan bayi
  • Petua mama - Amalkan makan telur mentah di hujung kehamilan
  • Kerap makan sayur bendi bagi memudahkan laluan bayi
  • Minum sesudu camca teh minyak kelapa buatan sendiri sejak usia kandungan 6 bulan
  • Amalkan seminggu 3 kali dan apabila sudah berumur 9 bulan amalkan ia setiap hari
  • Bagi kulit bayi yang putih/ bersih - amalkan makan buah epal dan minum susu. Selain meminum air soya

Merawat Bentan Ketika Dalam Pantang

  • Berehat secepat mungkin. Minum segelas kopi ataupun segelas air suam dicampur sedikit gula. Dan sapukan hirisan bawang merah di ibu jari kaki kemudian selimut tebal hingga berpeluh


Petua Mengempiskan Perut Selepas Bersalin

  • Ambil sebiji limau nipis diperah airnya/ sedikit air asm jawa pekat
    kemudian dicampur sedikit kapur sirih.Jika dikhuatiri gatal titiskan bersama beberapa titisan minyak mestika, kayu putih, mahupun minyak berangin lain. Memang diakui gatalnya tapi amat mujarab dan amat memuaskan hasilnya. Sapukan pada perut, biarkan ia kering sebentar sebelum memakai bengkung sepanjang waktu berpantang ataupun ketika waktu malam sahaja. Boleh juga dibalut dengan daun sireh sebelum memakai bengkung bagi mengatasi masalah screcthmarks
  • Sedikit cuka , garam dan kunyit dikisar. Tampal pada perut dan bengkung perut ketika dalam pantang
  • Sedikit beras disangrai dan kisar halus, sedikit cekur, gula merah, air asam jawa dan sedikit air suam diadun kesemuanya kemudian tapis dan minum. Amalkan seminggu 3 kali
  • Halia lebih kurang 3cm, limau nipis besar sebiji, sedikit air suam, secubit garam dan lada hitam lebih kurang 15 biji dikisar/ditumbuk. Diadun dan tapis, minum airnya.Lakukan sehingga mendapat hasil yang dikehendaki
  • Lengkuas Padi/Helang/ Ranting - iaitu ubi, daun dan batang ditumbuk halus ditampal pada perut bertujuan membuang angin sekaligus untuk mengecutkan perut.Selain itu baik juga utk disapu pada badan utk mengubati lenguh-lenguh badan ataupun sakit sendi
  • Asam jawa, jadam dan air mendidih diadun tampal pada perut dan bengkungkan ia sepanjang tempoh berpantang
  • Dalaman - Ambil beberapa potongan halia ditumbuk halus lalu digaulkan dengan perahan asam jawa yang pekat lalu dimakan dengan nasi. Hasilnya InsyaAllah perut menjadi kempis malah pengaliran darah dalam badan juga akan lebih teratur dan wajah akan tampak lebih sihat dan berseri
  • Daun jambu serta kapur sirih digiling dan disapu pada perut setiap hari sehingga mencapai hasil yang memuaskan
  • Ambil lada hitam lebih kurang 21/2 genggam kemudian ditumbuk halus, dicampur dengan sebiji ragi tapai digaul bersama cuka bercampur air asam jawa. Setelah ramuan digaul sebati, sapu pada perut serta keliling pinggang kemudian dibengkung kuat/ketat

Petua Untuk Menghindarkan Strechmarks

  • Ambil satu sudu kecil air limau nipis. Ambil 20 titik minyak kayu putih serta satu sudu air kapur sirih. Gaulkan ia dan sapu pada kesan-kesan pecah di perut. Buat 2 minggu berturut-turut
  • Sepanjang tempoh mengandung sapukan minyak zaitun pada bahagian yang bermasalah serta elakkan menyapu minyak panas ketika mengandung

Petua Membersihkan Rahim

  • Kunyit hidup, halia , air asam jawa dan sedikit gula merah dikisar dan ambil airnya. Minum 3 pagi berturut-turut atau ketika tempoh berpantang
Read more / Baca Lagi >>>

Purchase Here @ Mialiana.com

March Top Supporters