image Syukur - Mia Liana

Wednesday, 2 January 2008

# Tazkirah

Syukur


"AKU TAK SELALU DAPAT APA YANG AKU INGINKAN, TAPI AKU SELALUMENYUKAI APAPUN YANG AKU DAPATKAN."

Kata-kata di atas merupakan wujud syukur. Syukur merupakan kualiti hati yang terpenting. Dengan bersyukur kita akan sentiasa diliputirasa damai, tenteram dan bahagia. Sebaliknya, perasaan tak bersyukur akan sentiasa membebani kita. Kita akan selalu merasa kurang dan tak bahagia. Ada dua hal yang sering membuat kita tak bersyukur.

Pertama, Kita sering memfokuskan diri pada apa yang kita inginkan, bukan pada apa yang kita miliki. Katakanlah anda telah memiliki sebuahrumah, kenderaan, pekerjaan tetap, dan pasangan yang terbaik. Tapi anda masih merasa kurang. Fikiran anda dipenuhi berbagai target dan keinginan. Anda begitu terobsesi oleh rumah yang besar dan indah, kereta mewah, serta pekerjaan yang mendatangkan lebih banyak wang. Kita ingin ini dan itu. Bila tak mendapatkannya kita terus memikirkannya. Tapi anehnya, walaupun sudah mendapatkannya, kita hanya menikmati kesenangan sesaat. Kita tetap tak puas, kita ingin yang lebih lagi. Jadi, betapa pun banyaknya harta yang kita miliki, kita tak pernah menjadi "KAYA" dalam erti yang sesungguhnya.

Kedua, Yang sering membuat kita tak bersyukur adalah kecenderungan membanding-bandingkan diri kita dengan orang lain. Kita merasa oranglain lebih beruntung. Ke mana pun kita pergi, selalu ada orang yang lebih pandai, lebih tampan, lebih cantik, lebih percaya diri, dan lebih kaya dari kita.

Kita dapat mengubah perasaan ini dengan berfokus pada apa yang sudah kita miliki. Cubalah lihatkeadaan di sekeliling anda, fikirkan yang anda miliki, dan syukurilah. Anda akan merasakan nikmatnya hidup. Pusatkanlah perhatian anda pada sifat-sifat baik, pasangan, dan orang-orang di sekitar anda. Mereka akan menjadi lebih menyenangkan. Seorang pengarang pernah mengatakan, ''Menikahlah dengan orang yang anda cintai, setelah itu cintailahorang yang anda nikahi.'' I nilah perwujudannya rasa syukur.

1 comment:

  1. tak kira apa yang kita lakukan atau perolehi, ucaplah syukur. tka perlu dibayar mahupun dijinig hingga penat lesu.

    ReplyDelete