Jangan silap guna perkataan "MasyaAllah"

Kadang-kadang kita terpengaruh dengan movie, terutama c erita P . Ramlee yang banyak menggunakan ' Masyaallah' dalam situasi yang silap. Bayangkan jika anda forward kan kepada sahabat2 lain, pahala akan terus berganda macam juga buat selling-networking, c uma in this case, pahala yang berganda bukan duit..

Didapati ramai di kalangan kita menggunakan lafaz 'MasyaAllah' ketika berhadapan d en g a n situasi yang tidak disukai atau tidak elok, contoh ketika terlihat gambar-gambar censored atau bila anak-anak kita buat perangai nakal.

Sebenarnya istilah 'MasyaAllah' bermaksud ALLAH THE ALMIGHTY atau ALLAH YANG MAHA AGUNG.

Mengikut buku 'What Do Say' by Kathyn Abdullah, kita menggunakan istilah 'MasyaaAllah' bila kita melihat 'something nice' seperti melihat bayi/kanak-kanak yg comel, ketika menjamah makanan yang sedap, terbau wangi-wangian dan sebagainya.

Jadi pengunaan MasyaAllah ketika berhadapan dgn situasi yg tidak elok adalah salah dan tidak digalakkan. Y an g patut kita lafaz ialah 'Astagfirrullahhala zim' (Aku memohon ampun kepadamu Ya Allah) ataupun 'Innalillah' (Kepada Allah kita kembali).

Post a Comment

1 Comments

  1. maknanya masyaAllah tu kita sebut bila kita melihat perkara yang elok lah ye. miza tak tahu pulak. thanks sharing ye kak :)

    ReplyDelete