September 2010

Thursday, September 30, 2010

How To Stay Young!



 1. Throw out nonessential numbers. This includes age, weight and height. Let the doctors worry about them. That is why you pay them.

2. Keep only cheerful friends
.The grouches pull you down. (keep  this In mind if you are one of those grouches;)

3. Keep learning: Learn more about the computer, crafts, gardening, whatever. Never let the brain get idle. "An idle mind is the devil's workshop."

4. Enjoy the simple things. Every moment of life is so precious. Appreciate every single of them.

5. Laugh often, long and loud
. Laugh until you gasp for breath. And if you have a friend who makes you laugh, spend lots and  Lots of time with HIM/HER.

6. The tears happen: Endure, grieve, and move on. The only person who is with us our entire life, is ourself.  LIVE while you are alive.

7. Surround yourself with what you love
: Whether it's family, pets, keepsakes, music, plants, hobbies, whatever. Your home is your refuge.

8. Cherish your health: If it is good, preserve it. If it is unstable, improve it. If it is beyond what you can improve, get help.

9. Don't take guilt trips. Take a trip to the mall, even to the next county,  to a foreign country, but NOT to where the guilt is.

10. Tell the people you love that you love them, at every opportunity.
Read more / Baca Lagi >>>

Wednesday, September 29, 2010

Self Defense For Women


Nice to know and do have a try. Practice first at home. We can learn how to defense ourselves. Who knows if anything might happen in the future. Be prepared....


Read more / Baca Lagi >>>

Tuesday, September 28, 2010

Jamuan Perpisahan Tuan Haji Ahmad Bin Kassim


Semalam, hari Isnin 27 September 2010, Bahagian Perancangan dan Hal Ehwal Korporat bersama Bahagian Tanaman telah menjayakan majlis jamuan perpisahan untuk Tuan Haji Ahmad Bin Kassim di De Umi Cafe, Bandar Baru UDA jam 1.00 tengahari. Majlis tetap meriah walaupun nampak sederhana. Seramai 22 orang termasuk 4 orang pelajar praktikal menghadiri majlis ini.










Di harap selepas bersara ini, Tuan Haji Ahmad Bin Kassim dapat melanjutkan pelajaran beliau dalam PhD di UTM. Semoga berjaya!

p/s: gambar tak berapa cantik... guna camera handphone.. mia terlupa bawa camera masa ni.
Read more / Baca Lagi >>>

Monday, September 27, 2010

World's Fastest And Slowest Land Animals


The Cheetah has long been recognized as the fastest land animal in the world reaching speeds upwards of 70mph. Pronghorn antelopes, another animal on the savanna, can reach speeds of up to 60 mph. This animal can sustain these speeds much longer than a cheetah.

To determine the fastest animal in the world one has to consider the nature of the race that you are going to ask them run. Once we get speed on land, however, the most important consideration is going to be the distance over which the race is run.





p/s : some general information just for you to know...
Read more / Baca Lagi >>>

Sunday, September 26, 2010

Pewangi Tin Dalam Kereta Boleh Meletup






Berhati-hati ketika meletakkan pewangi tin di dalam kereta. Terkadang kita tidak perasan dan alpa sehingga pewangi tersebut boleh meletup akibat panas. Di harap anda semua dapat mengambil perhatian tentang perkara ini. Jangan dipandang remeh. Sayangilah kereta anda.
Read more / Baca Lagi >>>

Saturday, September 25, 2010

High Heel Shoes?


Many of us, do not really aware about the effects of wearing high heel shoes. Just because you are an executive, need to wear high heel shoes for your corporate style and image. But do we really care about our legs? Actually they are suffering because of us. What am I going to say here, there are certain things that we do not know and never realized. 

This information is good for you to know. Hopefully these may clarify your perception on wearing high heel shoes.






p/s : After knew this information and its side effects. Do you still want to wear high heel shoes?
Read more / Baca Lagi >>>

Friday, September 24, 2010

Tips On How to Eat A Mangosteen


Do you know that actually there are right ways on how to peel the mangosteen. For this entry, I am going to show you how it should be done. Try yourself later. It's good to know and practice.


So, for mangosteen lovers, don't forget to practice this. Easier and faster to eat.
Read more / Baca Lagi >>>

Thursday, September 23, 2010

My Timetable For This September 2010 Semester



Like I've told you before... I'm not really happy with the schedule of my timetable this semester. A bit frustrated actually. These 3 subjects are elective subjects. So, what to do. Have to accept it.



This means that this coming Saturday evening, I have to attend my class for 1 subject. The next week, Sunday , I have 2 classes. Every week I have to attend my classes. What a tough! Thinking of this is my third year of study, I should be positive. Have to face all the risk.

Like usual, before first class, assignments' questions already posted in myVLE. Apart from these 3 subjects only 2 have assignments. So sweeet.  So, now I will become a bit busy doing research for my assignment. Then when I attend the class, I should request the lecturer to guide and brief on how to do the assignment. This is what I always do for every semester in order to get A for the assignment. 

Don't forget, making friends in class also important for discussion and study group later. Hopefully, I will get nice and supportive friends for this semester. Maybe at first time a bit awkward, later on will get use to it. For your information, not every semester we have the same friends. Must be independent and all effort by yourself.

p/s: Still afraid of my last semester result. Haven't come out yet...
Read more / Baca Lagi >>>

Wednesday, September 22, 2010

7 Benefits of Coconut Water



Coconut water is the purest liquid second only to water itself. It has many health benefits and uses that you probably did not know about.

Many persons have gone to the Caribbean , the Pacific Islands , Florida , H aw aii , South America or Southern Asia and have tasted some very refreshing coconut water. The palm trees you have become accustomed to while on vacation are very potent sources of coconut water that has many health benefits and uses that you probably did not know about. Coconut water is the purest liquid second only to water itself. It is chock full of electrolytes, calcium, potassium, magnesium; everything that is good for you.

Coconut water is the liquid that is taken from unripe coconuts. If coconuts get ripe the liquid that is inside will harden and become a part of the white flesh of the coconut, which is used to make coconut milk. So, picking the coconut while it is unripe will ensure that the body gets all the benefits of coconut water.

Coconut Water Hydrates the Body
Coconut water is an isotonic solution which replaces the fluids and minerals that the body loses during physical activities. For this reason, many athletes and persons who work out regularly are encouraged to drink coconut water to replace all the minerals and fluid that they lose while working out. Even the United Nations Food and Agriculture Organization (FAO) attest to the benefits of drinking coconut water when it fought for a patent in 2000 to market coconut water as the next big sports drinks.

Coconut Water Relieves Urinary Problems
If you consume coconut water on a regular basis it can reduce urinary problems. People who suffer from strangury, polyutra and other urinary ailments drink coconut water to relieve their symptoms.

Coconut Water Kills Intestinal Worms
Drinking coconut water with one teaspoon of olive oil for three days will kill intestinal worms and clear the stomach of worms, which makes for better digestion.

Coconut Water Breaks up Kidney Stones
People who have kidney problems and are plagued by kidney stones should drink coconut water in addition to taking their medication. Drinking coconut water regularly helps to break up kidney stones making them easier to push out.

Coconut Water is Used in Blood Transfusion
Coconut water is almost identical to blood plasma and this makes it easy to use for blood transfusion. In cases of emergency coconut water has been used as an intravenous hydration fluid instead of the standard IV fluid. During World War II many wounded soldiers were saved in the Pacific because of emergency transfusion using coconut water as plasma.

Coconut Water is an Antibacterial

Coconut water contains monolaurin, an antiviral, antibacterial and antiprozoal monoglyceride that is used to kill lipid-coated viruses such as HIV, Herpes, cytomegalovirus, flu and various pathogenic bacteria.

Coconut Water Controls Vomiting
Coconut water is great at reducing vomiting. People who have typhoid, malaria, fevers or other ailments that are known to induce vomiting drink coconut water to settle the stomach. As such, coconut water is also a good thing to drink during a hangover.

Green or unripe coconuts can be found in Asian and West Indian markets. All coconuts that they sell are closed up to keep coconut water from losing its nutrients. So, if you plan on buying a coconut, you can ask someone to chop the coconut open or you can open it yourself at home and drink it.
Read more / Baca Lagi >>>

Tuesday, September 21, 2010

Hanya Secebis Kertas



TERIMA kasihlah ustaz! Rasanya tidak terbalas budi itu," ucap Pak cik Amin perlahan - salah seorang jemaah yang saya bawa pada tahun 1997. Dia mengungkapkan ucapan itu selepas jenazah isterinya, Maznah, selamat dikebumikan di suatu kawasan perkuburan di Jeddah.

"Sama-sama... itu dah jadi tanggung jawab saya," kata saya sewaktu berjalan keluar dari kawasan perkuburan itu.
Dalam pada itu saya sabarkan lelaki berusia 58 tahun itu selepas melihat dia teresak-esak.

Sampai di hotel, saya catatkan nama tanah perkuburan itu dan lakarkan lokasi kubur Allahyarham Mak cik Maznah dan daerahnya sekali, Perkuburan di Mekah, Jeddah atau Madinah berbeza daripada Malaysia.
Di sana tidak ada batu nisan atau tanda yang menunjukkan bahawa kubur itu milik si polan bin si polan. Kalau waris datang berziarah hanyalah berdasarkan ingatan sahaja.

Sejak bekerja dengan Tabung Haji 10 tahun lalu, itulah kali pertama saya mencatatkan nama perkuburan dan tempat mayat dikebumikan. Yang peliknya siap dengan lakaran peta sekali. Sebelum ini saya tak pernah buat begitu.
Biasanya selesai semua urusan pengebumian, pegawai Tabung Haji tidak akan ambil tahu fasal kubur.

Bergantunglah pada waris jemaah yang ada masa itu jika mahu mencatat nama dan kedudukan kubur tersebut.

Entahlah, saya tak tahu mengapa tiba-tiba hati tergerak untuk melakarkan peta itu. Mungkin diselubungi rasa simpati yang melangit, kertas sebesar duit lima puluh ringgit itu saya serahkan kepada Pak cik Amin.
Peliknya Pak cik Amin tak bertanya pun mengenai kertas yang saya hulurkan kepadanya. Dia ambil lalu disumbatkan ke dalam saku baju Melayunya.
Tidak banyak yang dicakapkannya, mungkin masih terkejut lagi dengan pemergian isterinya - di saat-saat bersiap-siap untuk pulang ke tanah air.
Beberapa jam sebelum dijadualkan pulang, Pak cik Amin banyak termenung. Apabila terpandang jubah-jubah isteri di dalam beg dia menangis.
"Sabarlah pak cik, sudah ajalnya di sini. Nanti kalau ada kesempatan pakcik lawat dia," pujuk saya.

Pak cik Amin hanya mengangguk-angguk, tetapi air matanya terus berderai. Dia lalu menceritakan kebaikan arwah isterinya sejak berkahwin hampir 40 tahun.
"Saya redha, tetapi sebagai manusia biasa saya tak dapat menahan sedih," katanya sambil memeluk saya.

"Lupa pulak saya ustaz, apa nama kubur tu?" tanya Pak cik Amin setelah perasaannya dapat dikawal. Barulah saya sedar rupanya dia tidak tahu langsung kertas yang saya berikan kepadanya itu.
"Mana kertas yang saya beri tadi?" tanya saya.

Pak cik Amin terpinga-pinga. Dia hilang punca, seolah-olah tidak tahu-menahu langsung.

"Kertas putih yang saya bagi pak cik tadi. Saya nampak pak cik masuk dalam kocek, cuba tengok," balas saya.
Pak cik Amin membuka beg kecilnya kemudian menggeleng-geleng.

Beberapa minit kemudian dia raba pula saku baju Melayunya. Berkerut keningnya apabila terpegang sekeping kertas. Lalu dikeluarkan dan ditunjukkan kepada saya.

Saya mengangguk dan kemudian berkata: "Dalam tu saya catatkan nama dan alamat kubur tu. Saya dah lakarkan peta dan kedudukan kubur arwahnya."
Pak cik Amin membuka lipatan, menelitinya seketika kemudian mengucupnya. Sedih benar saya lihat dia ketika itu.Dilipatnya semula kertas itu lalu dimasukkan ke dalam beg kecil.

Dalam penerbangan balik saya perhatikan Pak cik Amin tidak putus-putus menatap kertas kecil yang saya berikan tadi.

Sesekali saya lihat air matanya meleleh. Mungkin perasaan hibanya datang dan pergi apabila mengingat saat-saat akhir isterinya menghembuskan nafas di pangkuannya sendiri.

Saya lalu teringatkan Makcik Maznah. Dia memang tak pernah sakit sepanjang mengerjakan haji. Badannya yang kurus dan kecil masih jelas di mata saya berjalan pantas ke sana ke mari. Pantang dengar ada jemaah wanita sakit, dialah yang dahulu akan sampai bertanya khabar.

Kerana itulah, saya cukup terkejut apabila Pak cik Amin beritahu, isterinya sakit dada pada senja kelmarin. Pasukan perubatan dipanggil untuk memberikan bantuan. Setengah jam kemudian Mak cik Maznah menghembuskan nafas terakhir di pangkuan suaminya.
"Terima kasih nak Hadi. Kalau panjang umur kita jumpa lagi," ucap Pak cik Amin sewaktu beriringan ke pusat kutipan bagasi di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

Semua beg Pak cik Amin dan arwah isterinya saya kumpulkan di satu tempat. Kemudian dia bersalam dan memeluk saya sebelum beredar. Perlahan-lahan dia lepaskan tangan saya dan terus berlalu sambil menolak troli yang sarat dengan beg. Saya hanya memerhati dia berjalan di celah-celah jemaah haji yang ramai.

Enam tahun berlalu... Mei 2003 saya ditugaskan mengetuai sekumpulan jemaah umrah. Bersama-sama rombongan saya adalah sekeluarga dari Puchong. Si suami berumur 40-an bernama Sahab dan isterinya, Mariam. Ke mana sahaja saya pergi Sahab akan mengekor.

Waktu makan pun dia selalu mencari tempat di sebelah saya. Kalau kebetulan dia sampai ke dewan makan lebih awal, Sahab akan tunggu hingga saya sampai. Dia akan sediakan kerusi untuk saya walaupun banyak lagi kerusi lain yang kosong.
Seboleh-bolehnya Sahab nak duduk dengan saya. Sikap ramah dan mesranya membuatkan saya tertanya-tanya kenapa dia bersikap begitu kepada saya. Saya rasa telah diberikan suatu penghormatan yang terlalu tinggi.

"Ustaz asal dari mana?" Sahab bertanya setelah hubungan kami semakin rapat suatu petang.
"Johor," jawab saya ringkas.
Sahab terdiam, tetapi mengangguk-angguk. Kemudian dia menyambung lagi... "Dah berapa lama kerja dengan Tabung Haji?"
"Dekat-dekat l5 tahun," jawab saya.
"Selalulah bawa jemaah haji?" tanyanya lagi,
Dengan mesra saya menjawab setiap pertanyaan dan saya rasa dia sedang mencari sesuatu daripada saya. Ada ketikanya saya takut apabila disoal siasat begitu.
"Banyak kali... Encik Sahab dah berapa kali ikut Tabung Haji," saya bertanya pula.

"Dua kali, dulu haji," Jawabnya.
Namun belum pun sempat menyambung kata-kata saya
Sahab lebih pantas bercerita: "Tahun lepas saya ke Jeddah melawat kubur arwah mak."
Sahab bercerita, emaknya meninggal semasa musim haji 1997 beberapa jam sebelum penerbangan balik ke Malaysia.

Demi mengikut peraturan Arab Saudi dia terpaksa dikebumikan di salah satu kawasan perkuburan di Jeddah.
"Ustaz ingat Pak cik Amin... isterinya Maznah," tanya Sahab.

Saya kerutkan kening cuba mengingat kembali nama lelaki yang disebut oleh Sahab.
Entahlah, saya tidak mampu mengingatinya kerana ramai sangat jemaah yang saya bawa sepanjang enam tahun lalu.

Sahab tersenyum melihat saya bersusah payah mengingati apa yang dikatakannya itu. Kemudian dia menyeluk beg sandangnya, mengeluarkan sekeping kertas putih yang sudah bertukar kekuning-kuningan. Kertas itu dah lunyai dan bekas lipatannya ada yang terkoyak.
Saya ambil kertas itu dan membelek-beleknya. Serta-merta ingatan saya kembali kepada Pak cik Amin.

"Ni tulisan saya, kalau tak salah saya berikan pada salah seorang jemaah haji yang isterinya meninggal beberapa jam sebelum pulang ke Malaysia dahulu," terang saya.
"Amin Wahid nama jemaah tu dan yang meninggal tu Maznah Ahmad. Mereka berdua mentua saya," jelas Sahab.
"Aaaaaaa... Pak cik Amin! Ya... yaaa.. saya ingat. Apa khabar dia sekarang?" saya tak sabar bertanya.
"Abah dah dua tahun meninggal. Dia beberapa kali berpesan kepada saya supaya mencari kakitangan Tabung Haji yang memberikan peta ni. Namanya dia dah lupa.
"Inna lillahi wa inna ilaihirajiunnnn..." balas saya.

"Memang dah lama saya cari ustaz... tak pernah bertemu," cerita Sahab tersenyum-senyum puas.
Saya menggeleng-geleng melihat secebis kertas yang sudah kusam itu. Menurut Sahab berpandukan kertas itulah adik-beradiknya menziarah kubur emak mereka setiap kali berkesempatan menunaikan haji atau umrah.
Berkali-kali dia mengucapkan terima kasih, lantas dipeluknya saya.

Sambil menangis Sahab berkata, dia bersyukur kerana wasiat abahnya telah terlaksana - mencari saya.
"Tak terbalas rasanya budi ustaz. Kerana kertas yang sekeping nilah kami adik-beradik dapat cari kubur mak," ucap Sahab dalam esak tangisnya.
Dia memanggil isterinya lalu memperkenalkan saya.

Dengan linangan air mata, isteri Sahab beberapa kali mengucapkan terima kasih.
"Sikit saja pertolongan saya, malah saya dah lupa pun. Tetapi tak sangka ya, kerana sekeping kertas ikatan silaturahim kita bersambung. Itulah rahmat Allah," tambah saya.

Sejak itu hubungan saya dengan keluarga Pak cik Amin semakin rapat. Walaupun tidak ada pertalian darah tetapi persaudaraan Islam yang diikat daripada hanya secebis kertas kekal hingga ke hari ini.

Petikan: Majalah Mastika

Read more / Baca Lagi >>>

Monday, September 20, 2010

Majlis Mesra Hari Raya 2010 OUM Johor



Sabtu lepas, 18 September 2010, Mia dan keluarga telah hadir ke Majlis Mesra Hari Raya OUM Johor bertempat di perkarangan OUM Johor waktu tengahari. Anjuran Kelab Pelajar OUM Johor. Hanya perlu bayar RM10.00 setiap pelajar pasa semester pertama belajar di OUM Johor. Tidak ramai pelajar senior yang hadir. Kebanyakkannya pelajar-pelajar baru Semester September 2010, yang juga pada hari itu ada seminar dan penerangan dari pihak OUM Johor.

Walaupun hadir lambat, kami tak kisah duduk kat belakang. Bagi ruang kat pelajar-pelajar baru. Makanannya sedap-sedap belaka dan kami menikmatinya dengan gembira. Puas makan dan kekenyangan tengahari tu. Sofea pula lincah betul.. ke sana sini... Alhamdulillah. Sofea dapat duit raya lagi... suka betul dia...


Hujan lebat ketika majlis hendak bersurai. Kami pulang dalam pukul 2.30 petang, dan terus jalan-jalan beraya ke rumah kawan Suami Mia. Letih juga hari tu. Raya sakanlah katakan.

p/s: majlis ini berjalan dengan lancar, tahniah kepada AJK Kelab Pelajar OUM Johor (nama baru bagi Persatuan Pelajar OUM Johor)
Read more / Baca Lagi >>>

Top Supporters March 2017