Sombong

Friday, November 19, 2010

Sombong

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Tidak akan masuk syurga, siapa yang di dalam hatinya terdapat seberat zarah kesombongan." Maka seseorang berkata: "Bagaimana dengan seseorang yang suka memakai baju dan selipar yang cantik?" Maka berkata Rasulullah: Sesungguhnya Allah itu maha indah dan cinta pada keindahan (maksudnya, pakaian indah tidak selalu bererti kesombongan). Alkibr (kesombongan) itu adalah menolak kebenaran dan memandang rendah remeh orang lain." - (Hadis riwayat Muslim)

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Tiga golongan yang tidak ditegur Allah, tidak disucikan, dan tidak diperhatikanNya kelak di hari kiamat, dan mendapat seksa yang pedih iaitu: orang tua yang tetap berzina, penguasa (pemimpin) yang dusta, dan fakir yang sombong." -

(Hadis riwayat Muslim)

Rasulullah s.a.w dalam sebuah hadisnya bersabda yang bermaksud:

"Barangsiapa merasa dirinya besar, atau angkuh dalam berjalan, dia akan berjumpa dengan Allah dalam keadaan Allah murka kepadanya." -

(Hadis riwayat Muslim)

AlSurah al-Qashash; ayat 83;

Allah S.W.T berfirman yang bermaksud: "Negeri Akhirat itu (kebahagiannya dan keni'matannya) Kami jadikan untuk orang-orang yang tidak menyombongkan diri dan tidak berbuat kerosakan di muka bumi."

Surah Luqman; ayat 18;

Allah S.W.T berfirman yang bermaksud: "Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (kerana sombong) dan janganlah berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang sombong lagi membanggakan diri."

Sumber : Email

p/s: sentiasa muhasabah pada diri sendiri... apa yang kita ada tidak akan kekal untuk selamanya... insaf..

26 comments:

  1. jgnlah kita sombong n bongkak...sentiasa kena muhasabah diri..tiada yg sempurna di dunia ni

    ReplyDelete
  2. thanks kak for the info..

    rasa insaf..kdg2 kita rase xsombong tp bila org tgk kita,org kata kita sombong..hmm..cmne plak ye..

    so,saye senyum lebar2..xnak org kata sy sombong.. :)))))

    ReplyDelete
  3. peringatan buat diri..thanks for sharing!=)

    ReplyDelete
  4. bile kita dah mula sombong...penyakit riak dan takbur akan terserlah...ishh...mintak² di jauhi...^^'

    ReplyDelete
  5. betul tu, kena selalu muhasabah diri

    ReplyDelete
  6. jauhkanlah kita2 ini dari sifat sombong yg dibenci Allah itu.. Thanks 4 sharing..

    ReplyDelete
  7. mungkin aku pon dah besar sombong aku dr batu hampar

    ReplyDelete
  8. betul apa yg ditulis, muhasabah diri dpt menghindarkan kita dri sifat sombong, angkuh, penting diri!

    ReplyDelete
  9. sombong memang tak baik, tp kalau kita jenis pendiam nanti orang kata kita nie sombong plak.. huhuuu

    ReplyDelete
  10. @✿....rossa alina....✿ sama2... sebab tu kena senyum supaya org kata kita x sombong... x luak pun... :)

    ReplyDelete
  11. @grOundnUt ya.. minta dijauhkan dari kita.. kadang kita xperasan, kita pun tersombong gak...

    ReplyDelete
  12. @bard bahtiar kalau dah sombong sangat..lombong mana2 pun xterima... :)

    ReplyDelete
  13. @Abu uikkk! ada juga lah orang yang kepoh tapi sombong...

    ReplyDelete
  14. emm...thnks kak mia gtau pasal ni...insyaallah..kita berdoa smga dri kita jauh dari sift sombg tu :)

    ReplyDelete
  15. thanx for sharing sis..moga dijauhkan la.xelok kan.

    ReplyDelete

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

Top Supporters April 2017