Wednesday, December 22, 2010

Cara-Cara Membersihkan/ Kopek Roselle Sebelum Dimasak


Tempohari Mia dah tunjukkan cara-cara nak buat air pati roselle. Ramainya yang berminat tentang roselle ini. Tak sangka pula Mia. Kali ni Mia ingin tunjukkan cara-cara untuk membersihkan / kopek biji roselle sebelum dimasak. Lokasinya masih lagi di rumah Mak Mertua. Taklah leceh sangat proses nak bersihkan / kopek roselle. Cuma kena hati-hati sikit menggunakan pisau. Jangan sampai tercedera pula nanti.

Jom kita tengok macamana Bapa Mertua Mia bersihkan / kopek roselle ni... zassss...










Inilah hasilnya. Jangan lupa cuci bersih-bersih roselle ini sebelum dimasak. Selamat mencuba!

p/s : Biji-bijinya selalu dibuang terus. Mia tak pasti tapi kata orang boleh semai guna biji-biji ni.

36 comments:

  1. hari tu kita buat...
    smpi merah2 tgn dgn warna roselle tu..
    best kan...

    ReplyDelete
  2. ooo...i thought just throw in and cook like that

    ReplyDelete
  3. first time taw cara nk kopek ni huhu...tp sebenarnya tak penah mkn pon kuin2 ngee =)

    ReplyDelete
  4. hello, personally ajak join contest The 7th, have a look at least! :)

    www.t7th.blogspot.com :D

    ReplyDelete
  5. Salam mia, BSB selalu nyer makan mentah jer Roselle nie.sedappp

    ReplyDelete
  6. suka sgt rosselle...
    hari tu kat uni ada buat kek lapis roselle...sedap sgtttt.....

    =) btw...thanx sbb sudi singgah blog sy di sweet dream...http://mizz-ed-world.blogspot.com/

    ReplyDelete
  7. owhhh..macm 2 rupanya...besh2..blaja benda baru...^_^

    ReplyDelete
  8. kt umah jiran sebelah bayak pokok ni tp xpernah nk rasa pun..best ker erk?

    ReplyDelete
  9. saya penah kopek dlu...mudah je kn..hehe~ =)
    dan air roselle fresh ni sedap sgt tau... (^_^)v

    ReplyDelete
  10. sgt rajin snap gambar 1 per 1.. hehee.. roselle ni, sgt cerewet.. berduri2 halus..

    ReplyDelete
  11. kt umah saya pun byk pokok roselle. selain buat kordial, bole buat jem dan halwa. jdkn teh pun sodap!

    ReplyDelete
  12. @ekinashikin memang merah2 pun tapi seronok kopek2 ni...

    ReplyDelete
  13. @Small Kucing will be more tasty if we taken out the seed... so sweet..

    ReplyDelete
  14. @efa takpe... sekurang2nya dah tambah 1 ilmu ni...

    ReplyDelete
  15. @Be Simple Beb(BSB) - threeQ mia tak reti makan mentah... masam... leh terkenyit mata.. huhuh...

    ReplyDelete
  16. @fatin hanani tambah 1 ilmu lagi... nanti dah kawin fatin leh buat utk suami... heheheh...

    ReplyDelete
  17. @|-sw33t-dream-| boleh wat macam2... kek, biskut, puding dan lain-lain lagi. rasanya sedap..

    ReplyDelete
  18. @Armiza tambah 1 ilmu lagi... untuk dikongsi bersama...

    ReplyDelete
  19. @LyNn'Azlina ooo cuba mintak skit... pastu masak... mesti best...

    ReplyDelete
  20. @atOn memang mudah dikopek dan rasanya bukan sahaja sedap tetapi lazat dengan khasiat...

    ReplyDelete
  21. @Umi kalau dah biasa.. dah tak rasa cerewet...

    ReplyDelete
  22. @NURUN memang lah.. leh wat apa jua... memang sedap...

    ReplyDelete
  23. hee^^ minat gyle roselle, siap tanam lagi, utk buat jus sendiri ;)

    ReplyDelete

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

Buy Here Online @ Mialiana.com

March Top Supporters