Tips Bercakap Dengan Anak

Sunday, January 12, 2014

Tips Bercakap Dengan Anak

Gambar di bawah Mia ambil dari fanpage Dr. Tengku Asmadi. Satu perkongsian yang amat berguna buat ibu bapa ketika bercakap dengan anak.

Memang kita kadang terbiasa cakap seperti yang di sebelah kiri di ruangan, "Jika selalu kita katakan begini kepada anak...." maka mulai sekarang kita ubah cara percakapan kita kepada ruangan yang di sebelah kanan seperti di jadual di bawah...


Mula-mula memanglah agak sukar. Kita kena cuba ubah sedikit ayat kepada bentuk positif dan perlu kreatif kerana ia juga merupakan satu pendidikan buat anak.

Selamat mencuba tips ini... (^_^)

dah mula ubah kata-kata percakapan pada Sofea...

56 comments:

  1. Nice sharing kak..boleh tambah pengetahuan untuk persediaan ^___^.
    Thanks a lot kak

    ReplyDelete
  2. Betul :D
    Nnt anak jadi rebel kang aduh :D
    Thanks kak miaa!!!!

    ReplyDelete
  3. Terima kasih mia... sangat berguna! kenal amalkan ni..

    ReplyDelete
  4. boleh d praktikkan utk bukan saja utk anak..untuk adik2 pun boleh ;)

    ReplyDelete
  5. betul jugak tu..
    cakap lebih sopan..
    thanx kak mia share.

    ReplyDelete
  6. betol tu.. didik anak dari kecil lagi.. jangan salahkan anak kalau mereka bkelakuan kurang elok. sebaliknya renung diri camane kita didik dia..

    ReplyDelete
  7. nice tips sis..memang perlakuan anak hasil didikan kita..kdg kita marah n jerit anak suh diam tp kita plak yg menjerit..cmne tu...huhu

    ReplyDelete
  8. Budak2 nie....kita bagi semangat memang cepat sikit mereka kak mia..hihi
    makseh tips2 nya

    ReplyDelete
  9. ye kak mia, kita sebagai parents kena pandai main dengan psikologi anak. Tersilap percakapan maka ia akan menjadi tabiat sehingga dia dewasa.

    ReplyDelete
  10. nnt anak saya dh bleh bercakpa bleh praktis la ni

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum mia...perkongsian yg baik..:)

    ReplyDelete
  12. salam mia.. aha macam tak perasan la ayat kita cam gitu ek.. kena ubah dari skang..nice sharing

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam... mia pun baru perasan juga ni... nak kena ubah lepas ni..

      Delete
  13. Betul2.. t kasih diatas perkongsian.. :)

    ReplyDelete
  14. Cara yang baik Insha Allah diikut dengan baik ... tapi tetap kena usaha dengan sabar

    ReplyDelete
  15. thanks for the tips kak mia =) btw akak tlg check emel ya.ada send something

    ReplyDelete
  16. Yes... great sharing!.and very important too to build children's self image and good attitude.. its kind of difficult sometimes but we have to practice everyday. InsyaAllah it also helps when we communicate with peers also. THINK POSITIVE - BE POSITIVE...

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks... yupp kena positif untuk bina imej dan tingkahlaku anak kita...

      Delete
  17. tq for sharing.rasenya kalau sll amalkn x susah untk diikuti

    ReplyDelete
  18. pernah baca tip nie....sharing is caring.....

    ReplyDelete
  19. Perkongsian yang sangat sangat sangat menarik..

    ReplyDelete

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.