Carilah Kawan Yang Pandai Jaga Aib Kita

Sunday, April 27, 2014

Carilah Kawan Yang Pandai Jaga Aib Kita

Perkongsian dari salah satu coretan Ustaz Kazim tentang perlunya kita pandai memilih kawan yang baik. Bukan senang nak cari yang boleh menjaga aib diri kita walaupun telah putus hubungan atau dah bergaduh. 


Nak cari kawan, carilah yang menjaga aib
walaupun dah bergaduh ataupun dah tak contact lagi.

Sebaik-baik kawan ialah kawan yang simpan aib.

Hmm.. cuba renungkan... dalam ramai-ramai kawan kita tu, entah berapalah yang boleh dikategorikan kawan yang baik. Ada juga yang jenis kawan makan kawan... huhuhu

sentiasa doakan yang terbaik untuk kawan....

25 comments:

  1. boleh dikira dgn jari kwn yg simpan aib ni.. hehee

    ReplyDelete
  2. betul. sekarang banyak yang fake je. nak berkawan ramai-ramai pun macam malas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah.. susah nak cari yang original ni..

      Delete
  3. Assalamualaikum akak . . tak mengapalah jika mereka tk boleh . asalkan jangan kita jadi sahabat yang suka membuka aib orang . in shaa Allah . . :)

    ReplyDelete
  4. Tak semua kawan yang begitu zaman sekarang ni....Awas fitnah akhir zaman.

    ReplyDelete
  5. Huhu... Mmg ssh nk cari... Kita pun adakah bersifat begitu bila berkawan.. Muhasabah diri sendiri juga

    ReplyDelete
  6. inshaAllah,saya cuba menjadi kawan yg terbaik buat kawan-kawan saya

    ReplyDelete
  7. Betul tu. Kdg2 setgh kwn ni depan kita baik yang amat.. blkg kita mcm2 yg dikutuknyee...

    ReplyDelete
  8. Senang cakapnya, kalau 'kawan' tak jaga aib kita... dia bukan kawan lah namanya... kena doakan semoga diberi hidayah oleh Allah...kalau tak, berat dia kat akhirat kelak... walaupun dia tu bukan kawan tapi kena kesian jugak, nanti kita pon mungkin kena mengharapkan belas kesian dari orang lain... Allahualam bissawab

    ReplyDelete
  9. Susah nak dapat kawan yang betul-betul jaga aib kita. Dari kita je la.

    ReplyDelete
  10. betul kak. kawan tu mudah kita cari, tapi tak sume mampu menjaga aib kita. malah ada yang duk citer kat yang lain aib kita. semoga kita mampu menjadi kawan yang betul2 boleh menjaga aib kawan2 kita.

    mencari kawan itu senang, yang susahnya adalah mencari seorang sahabat. :)

    ReplyDelete
  11. payah nak jumpa.. bila dah jumpa inshaAllah akan cuba kekalkan ukhuwah yg terjalin..

    ReplyDelete
  12. Pada miza nak dapat kawan yang baik jagakan aib kita. Mulakan dulu dengan diri kita iaitu kita jaga aib orang sebaik mungkin. InsyaAllah pasti allah akan temukan :)

    ReplyDelete
  13. sekarang ni ade ke? sebuk mengumpat lagi ade la HAHA so, latih diri kita dulu sebelum cariii mencarii kan kakk ;))

    ReplyDelete
  14. assalamualaikum mia...betul tu mmg susah nak cari kwn mcm tu...;)

    ReplyDelete
  15. Inilah yang terbaik..sama jugak dengan blogger pun kan kena pandai jaga aib :)

    ReplyDelete
  16. betul tu kak mia :) terima kasih atas peringatan!!!

    ReplyDelete
  17. betul2 ! bukan senang nak cari kawan yang macam tu..

    ReplyDelete

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.