Tarikh Penting Dalam Islam Tahun 2015 / 1436 - 1437 Hijriah Bagi Malaysia

Monday, October 27, 2014

Tarikh Penting Dalam Islam Tahun 2015 / 1436 - 1437 Hijriah Bagi Malaysia

Tarikh Penting Dalam Islam Tahun 2015 / 1436-1437 Hijriah Bagi Malaysia

Dah boleh mula bookmark tarikh-tarikh penting dalam Islam untuk tahun 2015 ni. Tersangatlah penting dan Mia kongsikan di sini kalendar takwim tarikh penting dalam Islam Tahun 2015 / 1436 - 1437 H bagi Malaysia. Senang dan mudah nak rujuk kembali nanti.

Jom tengok.. tarikh penting miladiah dan hijriah hari perayaan atau kebesaran Islam pada tahun 2015...



Maulidur Rasul
3 Januari 2015 bersamaan 12 Rabiulawal 1436 H

Israk dan Mikraj
16 Mei 2015 bersamaan 27 Rejab 1436 H

Awal Ramadhan / Berpuasa
* 18 Jun 2015 bersamaan  1 Ramadhan 1436 H

Nuzul al-Quran
4 Julai 2015 bersamaan 17 Ramadhan 1436 H

Hari Raya Puasa / Aidilfitri
* 17 Julai 2015 bersamaan 1 Syawal 1436 H

Awal Zulhijjah
15 September 2015 bersamaan 1 Zulhijjah 1436 H

Hari Raya Korban / Aidiladha
* 24 September 2015 bersamaan 10 Zulhijjah 1436 H

Awal Muharam / Maal Hijrah
14 Oktober 2015 bersamaan 1 Muharam 1437 H

Maulidur Rasul
25 Disember 2015 bersamaan 12 Rabiulawal 1437 H


* Tarikh ini akan diisytiharkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia

Sumber :  Jawatankuasa Teknikal Kalendar Islam, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia


Dah boleh merancang cuti dan bajet perbelanjaan nanti. Selamat bercuti...


 untuk rujukan diri dan pengunjung blog ini sepanjang tahun 2015... (^_^)

23 comments:

  1. assalamualaikum mia...perkongsian yg baik ni...:)

    ReplyDelete
  2. Mekasih mia... Senang nak wat rujukan nanti...

    ReplyDelete
  3. wah..dah keluar tarikh2 penting. kena check kalendar ni

    ReplyDelete
  4. puasa bulan 6
    hope dptla rasa puasa bulan 4 sebb dlu MG lhir bulan 4 masa tu puasa :)

    ReplyDelete
  5. Mia terbaik perkongsian..nak share ya..

    ReplyDelete
  6. tq berkongsi boleh dijadikan rujukan ni

    ReplyDelete
  7. Penting ni.. Memang nak kena mark.. Kena mark kat blog sekali jugak nih.. Senang nak rujuk balik nanti.. Btw, thanks Kak Mia atas informasi berguna ni.. ^__^
    Rosmiza Ali Official Blog™

    ReplyDelete
  8. 16.5 Israk mikraj, kalau tak silap hari guru jugak kan?

    ReplyDelete
  9. cuti..cuti..cuti..ni la bestnyer jadi ckgu sebab cuti...hehe

    ReplyDelete

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.