Kisah Pakcik Tua Tukang Kasut

Tuesday, December 30, 2014

Kisah Pakcik Tua Tukang Kasut


Tersentuh betul hati Mia bila terbaca kisah ini dalam satu group whatsapp. Banyak pengajaran yang boleh kita ambil iktibar dari kisah ini. Semoga kita sedar dan insaf atas kekhilafan kita... amin..

Jom baca...


Dalam perjalanan balik dari mall.

Aku menyelusuri lorong belakang mall. Hajatnya nak baiki kasut. Dah tercabut tapak. Nampak seorang pakcik tua di kaki lima. Orang kurang upaya. Manusia normal seperti kita, cuma tanpa sepasang kaki.

Beliau tengah mengilat kasut seorang lelaki bersut pejabat. Lelaki itu berdiri. Kakinya pada papan kasut yang disediakan. Pakcik tua tekun menjalankan kerjanya.

Kami menghampiri pakcik tua tersebut. Tunggu giliran.

"Dah siap ke? Lambat betul la kiwi pun." Lelaki tu mengeluh-ngeluh.

"Dah siap, tuan." Pakcik tua memberhentikan gosokan. Lap kali terakhir kasut lelaki yang sedang berdiri tersebut.

"Tak nampak berkilat pun. Berapa?" Lelaki itu tanya harga.

"RM3.00." Pakcik itu senyum jawab.

"Gila mahal! Dahlah tak berkilat langsung!" Sambil dia mengeluarkan 3 keping note biru. Campak ke papan kasut. Baru saja pakcik mahu mengutipnya, diletakkan kembali kasut atas tangan pakcik tersebut. Pijak tangan pakcik!

Pakcik mengaduh perlahan. Nampak berkerut mukanya yang berkedut seribu.

"Kalau buat kerja tak elok, ni lah makan dia!" Lelaki tu ketawa kemudian mengalihkan kasutnya. Berlalu dari situ.

Aku dan kawan panas hati melihat kejadian itu. Lantas aku berteriak, "Woi tua kutuk! Kau tak ada hati perut ke pijak tangan orang tua?"

Lelaki itu berpaling. Kemudian, ketawa. Seraya angkat jari tengahnya pada kami. "Pergi mampus kau orang semua." Dia tak layan. Terus berlalu. Aku cuba kejar. Nak terajang beliau. 

Tapi segera dihalang pakcik tua. "Sabar, nak. Tak mengapa. Tak mengapa." Pakcik tua senyum sambil pegang sebelah kakiku.

Bagaimana pakcik boleh bersabar sedangkan kami dah hilang sabar?

Kami duduk bersila di sebelah pakcik di kaki lima.

"Allah dah banyak kali sebut Allah bersama-sama orang yang sabar dalam al-Quran. Biarlah Allah yang tunjuk amarah-Nya. Amarah pakcik, amarah kamu berdua tidak sebesar amarah Allah. Murka Allah itu lebih ganas. Lebih dahsyat." Pakcik senyum lagi.

"Tapi lelaki tu dah melampau!" Aku tak puas hati. Kawanku diam gigit bibir. Tahan marah agaknya
.
"Jangan marah. Ingat. Ni cuma kesakitan kecil dibandingkan dengan umat Islam di Syria, Afrika, dan lain-lain. Di Afrika, kepala orang Islam dipijak hingga lumat. Di Syria, orang Islam disembelih hidup-hidup, disiat, dirogol. Apalah sangat sakitnya tangan pakcik ni. Tak luka pun. Dah, jangan marah ya.

Ni nak baiki kasut ya?"

Aku mengangguk perlahan. Sambil serahkan kasutku. Pakcik tu segera menjalankan tugasnya. Tampal dan jahit mana yang patut. Dibersihkan kasutku hingga nampak baru.

"Siap. RM5.00."

Kawanku keluarkan note RM50. Dihulurkan pada pakcik. "Pakcik, ambillah, tak perlu berikan baki."
Pakcik tu menolak.

"Walaupun untung pakcik sehari-hari tidak banyak. Tak sampai RM50 pun sehari, tetapi pakcik bersyukur. Yakin yang sikit itulah rezeki Allah yang bersih lagi halal. Makin banyak duit di tangan pakcik, makin gelisah hati pakcik. Lagipun pakcik tak sara sesiapa melainkan diri sendiri.

Ramai orang dapat duit banyak. Dapat duit cara cepat. Dapat duit dari keuntungan modal orang bawahan, downline dan sebagainya. Tapi duit itu segera habis. Duit itu tidak berjaya menenangkan hati. Tidak berjaya melapangkan dada."

Nak tak nak, pakcik tu nak RM5 juga. Taknak RM50. Kami akur.

"Doakan pakcik. Anak-anak ni soleh. Doa orang soleh dimakbul Allah. Doakan pakcik bahagia di alam kubur. Doakan pakcik dikurnia Syurga. Pakcik bimbang, kerana pakcik tidak berdaya segera ke masjid tiap kali masuk waktu solat, selalu terlewat sebab pakcik berjalan dengan tangan. Bimbang Allah marah. Bimbang Allah hukum pakcik sebab lambat ke masjid. Tolong ya."

Pakcik senyum. Namun di matanya berkaca-kaca.
Kawanku peluk pakcik tu erat-erat. "Insya-Allah pakcik. Amin, amin, amin."

Kami bersalam kemudian mengucapkan selamat tinggal pada pakcik tua.

Dalam perjalanan pulang, aku terasa sungguh ke dalam hati. Kami dikatakan soleh. Hanya kerana kami pakai kopiah.

Pakcik takut dihukum Allah kerana lambat ke masjid.
Aku langsung tidak ke masjid kecuali solat Jumaat sahaja. Pakcik sabar. 

Aku sebaliknya. Akulah bahan api neraka yang sebenarnya. Aku. Tak semena-mena air mata turun sendiri. Tak mampu ditahan lagi bertakung di empangan kolam air mata ini.


Terima kasih sudi baca... Sangat menyentuh hati kan... sama-samalah kita beringat selepas ini... sentiasa sabar dengan ujian yang diberikanNya.  

sekadar perkongsian buat pengunjung blog ini...

20 comments:

  1. mmng masih ada segelintir org spt pakcik ni.. sabar orgnya.

    ReplyDelete
  2. Sedih plak lya..ermm memg ada sesetengh golongn spt ni

    ReplyDelete
  3. Moga pakcik tu kuat dan sihat hendakNYA..
    Moga kita semua sentiasa di bawah lindunganNYA.

    ReplyDelete
  4. sedih baca..moga jadi pengajaran buat kita yang leka.

    ReplyDelete
  5. moga pakcik tu sihat hendakNYA..
    sedih baca kisah pakcik ni.. :(

    ReplyDelete
  6. Masya Allah, begitu sekali dia jaga hatinya supaya tidak terput cinta dunia....terharu, tapi kita ni kalau dioffer kerja byr rm50 camtu, agaknya mampu tolak tak?

    ReplyDelete
  7. pernah terbaca kisah ni di FB.
    teladan yg buruk, pengajaran utk kita.
    kdg2 kita terlupa, tingkah laku kita ketika marah tu buat kita tak sedar kita berkasar....

    ReplyDelete
  8. Allah. Mulianya hti pkcik tu.. Terkesan dkt diri sendiri..

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum mia...sedihnya baca cerita ni....peringatan utk semua dan utk diri sendiri...:)

    ReplyDelete
  10. Cerita yg manfaat. Kadang kita terlalu lalai dgn dunia. Cerita pakcik ni, walaupun dia buat urusan dunia, tp dia selitkan hikmah untuk akhirat. Allahuakbar.

    ReplyDelete

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.