Tazkirah Petang 51 : Neraka Hanya Untuk Wanita?



Neraka Hanya Untuk Wanita?

Sesiapa yang sering membaca dalil agama yang menggambarkan seakan dosa dalam rumahtangga, kehidupan sosial dan pakaian itu hanya terbeban kepada wanita semata, dia merupakan golongan yang mempunyai mentaliti diskriminasi jantina.

Golongan seperti ini sering menggambarkan neraka itu hanya seakan untuk wanita semata. Lalu mereka BERLEBIHAN dalam menghuraikan isu aurat wanita, nusyuz, taat suami dan seumpamanya. Dalam masa yang sama merueka kurang menegaskan dosa lain seperti tidak memberi nafkah kepada isteri, tidak mendidik anak dan isteri dengan cara baik, dosa memukul ataupun menzalimi isteri dan anak, dosa rasuah, pecah amanah dan lain-lain lagi yang banyak membabitkan kaum lelaki. Jadilah "islam" versi mereka itu kelihatan tidak seimbang dan seakan tidak adil untuk wanita.

sekadar perkongsian...

Sedang berlangsung sekarang :
Jemput join giveaway ini. Klik SINI.


Post a Comment

12 Comments

  1. Betul...dalam banyak hal membabitkan dosa dan neraka serta keburukkan dan kelemahan lainnya wanita sering dijadikan topik utama sehingga seolah kaum lelaki bebas dosa serta cukup sempurna segala dan syurga tempatnya..walhal syurga dan neraka itu untuk semua...

    ReplyDelete
  2. Setuju sangat tuu. Memang ada golongan yg macamni. Asyik cari ksalahan wanita tanpa mghiraukan ksalahan yg turut dilakukan kaum lelaki. Hmmmm.

    ReplyDelete
  3. Perkongsian yang baik...isteri cari redha suami...dan suami jadi seorang yang bertanggungjawab...

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum mia..alhamdullilah perkongsian yg baik...:)

    ReplyDelete
  5. Bila kurang faham, jadi macam ni la.

    ReplyDelete
  6. Neraka bukan hanya untuk wanita.. tapi di akhir zaman ni mmg penghuni neraka lebih kepada perempuan.. sebab ada dalil hadis sahih mengenainya...

    ReplyDelete