Kisah Buat Suami : Tugas Isteri Hanya Satu

Thursday, March 9, 2017

Kisah Buat Suami : Tugas Isteri Hanya Satu


Mungkin kisah ini ada yang dah pernah terbaca dan mungkin ada yang belum. Sekadar perkongsian di blog ini untuk renungan kita semua. Terutamanya untuk para suami di luar sana. Semoga kisah ini dapat dimanfaatkan bersama.

Jom baca...


Kisah Buat Suami : Tugas Isteri Hanya Satu

Pak Ngah Adan : Apasal monyok ni Muin?

Muin : Tah le Adan, bini aku tu, maleh beno masak gulai tempoyak feberet aku

Pak Ngah Adan : Ate, apasal kau tak masak sendiri je?

Muin : Mane le aku tau masak Adan oi, aku ni kan suami, bior la bini aku masak, aku makan je

Pak Ngah Adan : Patutnye kau la yang masak

Muin : Ish.... kan masak tu tugas isteri?

Pak Ngah Adan : Bila masa pulak masak ni jadi tugas isteri?

Muin : Laaa, kan dari dahulu kala lagi

Pak Ngah Adan : Itu la masalahnya, kita ni dok amal budaya sampai tak ikut ajaran agama

Muin : Ajaran agama? lain ke yang Islam ajar?

Pak Ngah Adan : Memang la lain, tu pasal kita kena belajar

Muin : Sebenarnya ikut Islam macam mana?

Pak Ngah Adan : Kalau ikut Mazhab Syafie dalam kalangan Ahli Sunnah Wal Jamaah, kewajipan isteri satu je, layan suami, yang lain semua kewajipan suami

Muin : Hoh, layan suami je?

Pak Ngah Adan : Haah, kewajipan yang kena isteri buat layan suami je.Yang lain-lain, dalam urusan rumahtangga semua urusan suami.Macam sediakan rumah, kemas rumah, basuh pakaian, basuh pinggan mangkuk, jaga anak, sampai susukan anak pun kewajipan suami

Muin : Susukan anak pun suami kena buat? biar betul

Pak Ngah Adan : Kalau isteri tak mau susukan anak, suami tak boleh paksa, dia kena cari ibu susuan atau cari la susu kambing ke, lembu ke.Tapi Islam ni indah, Allah tak wajibkan, tapi Allah anugerahkan kasih sayang kepada ibu untuk dia susukan anak tu 

Muin : Ooooooo, apa lagi kewajipan suami?

Pak Ngah Adan : Suami wajib bagi makan kepada isteri. Minimum 1 mud atau satu cupak Baghdad lebih kurang tadahan 2 tapak tangan makanan ruji kepada isteri setiap hari. lauk pauk tu tak wajib dah. Wajib sediakan tempat tinggal. Wajib berikan sepasang pakaian setahun.Kalau isteri malas nak suap makanan, maka wajib suami suapkan makanan tu ke mulut isterinya.Tapi kalau suami nak bagi lebih tak jadi masalah. Takkan nak bagi makan nasi tak berlauk pulak kan?Suami tak wajib bagi duit kat isteri dia, tapi boleh ganti duit kalau isteri tu rela dan nak uruskan sendiri, macam gantikan makanan dengan duit, isteri makan sendiri la. Duit isteri adalah hak isteri sepenuhnya, dia boleh buat apa sahaja dengan duit tu tanpa minta izin suami. Tapi baiknya bagi tau la kalau benda tu besar macam nak beli kereta ke...

Muin : Kalau isteri tak tuntut hak dia?

Pak Ngah Adan : Itu kebaikan dalam berkasih sayang dan berumah tangga. Kalau isteri rasa cukup sekadar apa yang suami bagi tanpa tuntut apa-apa, itu baik. Sama macam suami bagi lebih dari kewajipan dia, itu baik.Kalau isteri redha melakukan kewajipan suami, itu sangat baik. Macam isteri redha memasak, mengemas rumah, basuh pakaian, jaga anak, susukan anak. Itu akan meringankan suaminya dan akan mendatangkan keredhaan suami dan Allah kepada si isteri. Tapi kalau isteri tak mau buat, suami tak boleh paksa. Malahan berdosa suami memaksa isteri melakukan yang asalnya adalah kewajipan suami itu sendiri.Tapi tolak ansur dalam rumahtangga itulah yang sebenarnya pengikat cukup kuat dalam rumahtangga, yang mendatangkan keharmonian dan rahmat Allah

Muin : Ooooo, baru aku tau

Pak Ngah Adan : Itu la masalahnya orang kita ni, belajar tak berapa mau, akibatnya hak dan tanggungjawab sendiri pun tak tau. Suami sibuk nak tambah bini, sebab tak tau betapa beratnya kewajipan suami. Kalau semua benda bini nak buat, memang best la kawin ramai. Isteri pulak dalam tak sedar ditindas secara rela. Bila badan letih mulut pun mula la membebel. Kadangkala pi marah suami pulak. Tak pasal-pasal hilang pahala dan dapat dosa.Ingat Muin, ramai perempuan masuk neraka disebabkan mulut mereka. Sebahagiannya sebab berleter sebab letih. LETIH buat kewajipan suami yang dia rasa itu kewajipan isteri. Tambah pulak bila suami tak menolong. Naya betul.....
Wallahualam...


** ambil iktibar... moga terkesan di hati dengan mesej yang disampaikan...

7 comments:

  1. betoi sy setuju sgt dengan kenyataan ni..suami perlu sama2 tolong istri buat kerja rumah.barulah dapat meringankan beban si isteri juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih nadia... itu lah kadang suami ni yang tak faham tanggungjawab sendiri. suka lepas tangan..

      Delete
  2. zaman sekarang lagi lah...sama-sama cari duit, sama-samalah juga buat kerja rumah..baru harmoni
    JanjiKita

    ReplyDelete
  3. kita terlalu terikat ngan adat dah. sebab tu belajar ilmu agama mcm ne sgt penting.

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum mia...yer amat2 setuju sangat...:)

    ReplyDelete
  5. Uyul setujuuuu. Tips bila uyul kawen nanti. Hehehe. Bagi kat suami siap siap.

    JOM KE BLOG UYUL >> Uyul Rosli | Blonolog Blogger Picisan

    ReplyDelete
  6. setju...tolonglah suami2 di luar sana...bantulah isteri d rumah

    ReplyDelete

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

Top Supporters April 2017