image Iblis Dan Di Saat Kematian - Mia Liana

Tuesday, August 8, 2017

# Tazkirah

Iblis Dan Di Saat Kematian

Perkongsian dari facebook untuk tatapan pengunjung blog ini yang beragama Islam. Moga kita dapat ambil iktibar dari kisah ini. Jemput baca...

image


Pada suatu malam pengajian, Tuan Guru Haji Abdullah Pondok Lubuk Tapah berpesan. Perbanyakkan zikir sebelum datangnya saat di mana diri tidak mampu lagi untuk berzikir.

Di saat itu, Ayah angkat saya terlintas difikirannya. Bagaimana saat yang dikatakan tidak mampu untuk berzikir. Hatta demam sekalipun hati masih mampu untuk berzikir.

Kehendak Allah, membuatkan beliau sakit terlantar di ICU. Memang nak berzikir dengan hati pun tidak mampu. Sedar apa yang diperlakukan orang, tetapi tidak tidak terdaya nak buat apa. 

Antara gangguan Iblis yang datang ketika itu, Iblis masuk dari pintu lagi dah nampak dengan berekornya, telanjang, kulit mengerutu lalu duduk di atas bahu beliau. 

Iblis berkata ikutlah dia jika nak selamat, apa yang dikata oleh ayah angkat saya kepadanya, "Kamu golongan yang terlaknat sejak dari dari zaman Nabi Adam lagi, bagaimana mahu ikut kamu. Berpakaian pun tidak pakai. Jawaban itu membuatkan iblis terdiam panjang.

Iblis mendatangkan berbagai-berbagai ujian seperti menyuruh kita mengaku salib itu ugama kita, bila dijawab tidak, ia mendatangkan dewa seperti dewa india yang bertongkat, jika dijawab tidak, Iblis mendatangkan Buddha. Selepas itu barulah didatangkan kalimah la ilaha illallah, bila mengaku inilah ugama aku, Iblis membisingkan suasana dengan kalimah la ilaha illallah dengan harapan kita menarik balik itu bukan ugama kita.

Yang membuatkan ayah angkat saya tersenyum di dalam hati, bila Iblis menipu. Dimainkan alat elektronik pembantu pernafasan sehingga doktor kelam kabut. Disangka telah kehilangan nyawa.

Dikatakan Iblis sanggup dirinya terbakar walaupun dibaca surah Yasin bagi menyesatkan Umat Rasulullah di saat kematian.

Iblis gemar dan makin gembira bila Nurse ketawa dan gelak sesama mereka.

Bila mahu Keluar dari ICU ke wad biasa, Doktor kata ICU seronok kerana ada Nurse yang tolong jaga. Ayah angkat saya bagitahu, jika katil dibuat dari emas sekalipun tidak mahu masuk lagi ICU. Dikata dalam hati, jika tahu apa yang aku alami, nescaya tidak mahu pun doktor bekerja di tempat berkumpulnya Iblis.

[Ingkar terhadap Iblis jika Iblis menyuruh mengakunya sebagai Tuhan, kerana Allah Kalam-Nya tidaklah berhuruf, bersuara, berbunyi, tidak berbahasa. Ingkarlah Iblis kerana Allah tidaklah zat-Nya bertempat, berjisim, beranggota]

Perbanyakkan ingat mati, kerana mati itu membuat kita banyakkan amal.

Perbanyakkan bacaan al-Quran ketika keluarga sakit.


** sama-samalah kita beramal dari sekarang untuk persediaan yang akan datang..

10 comments:

  1. Banyak cara iblis mahu menyesatkan kita..hati-hati.

    ReplyDelete
  2. Tq sharing..Mudah2han Kita dapat kuat kan iman mengatasi godaan syaitan

    ReplyDelete
  3. terima kasih mia kerana saling mengingatkan.
    semoga hati kita ini sentiasa mengingati allah dan berzikir selalu.

    ReplyDelete
  4. In syaa Allah, doakan yang baik2 semoga kematian kita adalah sebaik-baik kematian

    ReplyDelete