Bagus sebenarnya kalau kita jalan kaki lama-lama. Menjaga kesihatan fizikal, mental dan emosi. Di sini Mia kongsikan untuk semua.
Selepas 2 minit
Aliran Darah mula menjadi lebih pantas, menyegarkan otot dan otak anda
Selepas 5 minit
KAdar degupan jantung meningkat, meningkatkan peredaran darah dan bekalan oksigen
Selepas 10 minit
Sendi-sendi mula longgar, kekakuan semakin pudar dan suasana hati (mood) mula bertambah baik
Selepas 15 minit
Badan anda mula membakar lemak untuk tenaga dan tahap tekanan (stres) mula menurun
Selepas 30 minit
Endorfin mula bertindak, meningkatkan suasana hati dan mengurangkan kegelisahan
Selepas 40 minit
Tekanan darah dan tahap kolesterol mula menunjukkan peningkatan yang baik
Selepas 60 minit
Badan beralih sepenuhnya ke mod pembakaran lemak dan kadar metabolisme kekal tinggi selama berjam-jam
** kadang kita tak sedar sebenarnya jalan kaki semasa shopping lebih 1 jam pun dah dikira exercise....




6 Comments
Alamak kadang-kadang jalan laju tidak sampai sejam. Ok tq kongsi maklumat.
ReplyDeleteabe kie pun dah mula brisk walk minggu lps...
ReplyDeleteBagusnya infografik manfaat jalan kaki ni! Tak sangka pusing mall shopping sejam pun dah kira senaman bakar kalori.
ReplyDeleteBagus info ni kena bagitau kat seluruh wanita bahawa jalan kaki lama2 dalam mall boleh buang lemak
ReplyDeleteBetuuuul. Apalagi ini bgs sangaaat utk kekuatan jantung dan paru2. Napas pun lebih panjang jadinya.
ReplyDeleteTp sebisa mungkin lakukan juga olahraga beban ya kak ☺️. Krn semakin kita tua, semakin massa otot akan berkurang. Itu yg membuat banyak para orang tua tua yg tak sanggub jalan, lutut sakit etc. sebab massa otot nya tak dilatih.
JD harus berimbang, cardio macam lari, briskwalk penting, tp dampingi dengan olahraga beban yg melatih otot. Saya sendiri workout 4x seminggu, 1 jam minimal. Biasanya 20 menit cardio, sisanya saya akan olahraga melatih core dan beban.
Kalau tak nak ke gym, pakai dumbble, kettle ball atau barbel. Itupun cukup.
Aduh... uncle selalu ngelat bab jalan ni....
ReplyDelete