Kenapa Berhasad Dengki

Saturday, May 24, 2014

Kenapa Berhasad Dengki

Sekadar perkongsian dari Iman al-Ghazali di dalam Ihya' Ulum al-Din tentang sebab atau punca yang boleh terjadinya perasaan hasad dengki.


  1. Permusuhan dan kebencian
  2. Berasa diri mulia
  3. Takbur
  4. Ujub
  5. Takut terlepas sesuatu tujuan atau habuan
  6. Ghairah menjadi ketua atau mencari populariti
  7. Busuk hati
Yang paling famous yang no 7 tu. Selalu sangat terjadi kat pejabat untuk yang bekerja atau di kelas untuk yang belajar. Cepat jeles, cemburu atau irihati pada orang yang lebih baik.

Seelok-eloknya jauhkan lah diri dari punca-punca ini...

renunglah.... fikirlah...

23 comments:

  1. assalamualaikum mia..yer mmg betul tu...semua yg kat atas ni mmg selalu ada pd diri yg dipanggil manusia ini tak kira walaupun dimana2 juga...moga kita dpt menjauhi sikap2 yg ada diatas ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam mama... amin.. tq ya..

      Delete
  2. hana ada kenal org yang mcm nie kak. tak tahu la kenapa org mcm nie masih lg wujud. sedangkan kita tak pernah kacau kehidupan dia. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la... dengan kak mia. ada juga orang yang macam ni kat ofis. tapi dia buat2 tak kisah je. macam xde perasaan...huhuh

      Delete
  3. Setuju tu mia..no.7 mmg ramai yg ada tak kira apa bangsa....

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas perkongsian.
    Harap Allah pelihara kite semua dari sifat buruk ni.
    http://drshikinzainal.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum.. aisyah pernah terjadi perkara ni baru2 ni :'(
    skit hti p0n ada..hurm,kne byk2kan sbr jea la..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam aisyah... banyakkan bersabar ya..

      Delete
  6. setuju sangatt .. ~ mohon agar dijauhkan dengan sifat mazmumah sebegitu.. :'(

    ReplyDelete
  7. Renungan bersama.... Nice sharing kak mia..

    ReplyDelete
  8. great sharing kakmia, manusia macam tulah. macam pepatah no human being is perfect . mintak-mintak dijauhkan dari sifat sedemikian .

    ReplyDelete
  9. Begitulah manusia sehingga menanti Hari Kiamat

    ReplyDelete
  10. sedih kan org yg busuk hati ni...
    dia jeles tak memasal. gila ah T_T
    hmmm

    ReplyDelete
  11. Pegi mana2 pun ada jer org jenis busuk hati..

    ReplyDelete
  12. semuga kita tak tergolong org macam ini..

    ReplyDelete
  13. Janganlah kita termasuk dikalangan golongan yang tersenarai..jagalah perhubungan yang baik sesama manusia yang dituntut dalam menjalani kehidupan seharian kita sebagai umat islam :)

    ReplyDelete

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.