Nasihat Menasihati

Thursday, February 6, 2014

Nasihat Menasihati

Mia nak kongsikan kata-kata dari Imam As-Syafie yang menceritakan tentang cara nasihat dengan betul.

Jom kita tengok..


Sesiapa yang menasihatimu secara sembunyi-sembunyi,
maka dia benar-benar menasihatimu.

Sesiapa yang menasihatimu di khalayak,
dia sebenarnya sedang menghinamu.

- Imam As-Syafie

Mesej yang disampaikan teramatlah jelas, terang dan nyata. Sepatutnya macam itu lah kita berikan nasihat. Sekadar perkongsian yang mungkin boleh dimanfaatkan oleh kita semua..

renung-renungkan... 

34 comments:

  1. assalamualaikum mia...perkongsian yg baik...;)

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum
    sangat betul..kalau betul ikhlas nak nasihat memang secara tersembunyi...kalau nak nasihat kita tapi satu dunia dihebohkan..memang bukan itu caranya

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.. kalau yang kedua tu.. betul2 nak menunjuk tu..

      Delete
  3. Betul tu... kalau betul ikhlas nak nasihat, tak perlu nak war2kan...nice sharing, mia... ^__^

    ReplyDelete
  4. Semoga manfaat kepada diri kita semua

    http://pemudattbc.blogspot.com/2014/02/solat-sunat-dhuha.html

    jom solat sunat dhuha.. :)

    ReplyDelete
  5. alhamdulilah.. info yang bermanafaat kak.. :-)

    ReplyDelete
  6. farah selalu bagi nasihat sembunyi2... tapi mesej tak sampai pula kat orang tu... pinjam kata kak mia, pengsannn....

    ReplyDelete
    Replies
    1. adui.. camne mesej tu tak sampai.. orang tu tak sedar2 kot.... pengsann juga ni..

      Delete
  7. tersangat la tepat kak...sambil nasihat kita kena juga jaga aib org :)

    ReplyDelete
  8. seeloknya begitulah caranya yang lebih baik :)

    ReplyDelete
  9. Betul! Kalau nak nasihat seseorang, biarlah secara privasi iaitu antara kita dan dia jek. Nasihat depan khalayak ramai takut boleh mengaibkan dia. :)

    ReplyDelete
  10. tiada org yg suka ditegur secara terang-terangan dihdapn org...

    ReplyDelete
  11. Ada terbaca. Betul tu. Nasihat depan orang kadang-kadang boleh terjadi keadaan mengaibkan.

    ReplyDelete
  12. setuju.. menasihati secara 4mata lebih berkesan

    ReplyDelete
  13. betul kak..sangatlah betul. tp manusia sekarang ni lebih suka buka aib org daripada sembunyikan..

    ReplyDelete
  14. Semoga menjadi peringatan yg baik buat kita semua.. t kasih Mia..

    ReplyDelete
  15. Alhamdulillah.. memang betul tu. Kadang2 cara menasihat tu macam tunjuk lagak. Baik secara tertutup. Wallahuallam

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum Kak Mia...cara yang terbaik untuk menasihati sesama kita dengan seikhlas hati kita..

    ReplyDelete

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.