image Ayam Masak Kari (Kari Ayam) - Mia Liana

SAPS Ibu Bapa ok? berikut adalah laman semak keputusan peperiksaan online SAPS Ibu Bapa yang rasmi oleh KPM

Saturday, 22 January 2011

# Dari Dapur Mia

Ayam Masak Kari (Kari Ayam)

Nak masak apa ya tengahari ini? Tengok peti sejuk ada ayam dan daging. Masak ayam lah. Tengah malam tadi suami Mia dah belanja di pasar borong Pandan. Stok untuk seminggu punya. Hmmm.. dah lama tak masak kari. Rempah kari Baba's ada, bahan-bahan lain pun ada. Masak campak-campak aje...

Setiap orang ada caranya tersendiri. Mula-mula Mia goreng sampai naik bau dan masukkan kari yang telah dilarutkan dalam air. Agak-agak dah mendidih, masukkan ayam pula. Digaul biar sebati dengan rempah kari.  Lepas itu Mia tuangkan susu (menggantikan santan) ke dalam periuk. Agak lama juga kemudian baru tambahkan air dan kemudian sekali masukkan tomato (menggantikan asam jawa). Jangan lupa bubuh garam. Kalau nak sedap lagi masukkan daun kari dan kentang (terlupa, kentang dah habis).

Jom layan... zassss...












Hmmm... perut dah berbunyi ini... tak sabar nak makan. Sedap dimakan bersama nasi. Tak pun, makan dengan roti pun boleh....

24 comments:

  1. sedapnyaaa

    http://contengcorner.blogspot.com/2011/01/cemburu-la.html

    ReplyDelete
  2. Bestnyer kalau ada dapur sendiri. Boleh try masak macam-macam. Ni asyik kena marah dengan mama je bila nak try masak resepi. Uwaaa~ Camane nak kawen ni???

    ReplyDelete
  3. wah3...bestnye kalo dpt balik umah, ley masak

    ReplyDelete
  4. ifa pndai makan kari yg my mum msk je..
    yg lain xleh..nt sakit perut nie..hihi

    ReplyDelete
  5. errrmmm sodapnyer... lapo.. nak cikit.. nanti dtg pej sini bawa tau.. mengidam.. heheheheee.. gatai jer sha nie kak...

    ReplyDelete
  6. @KUREKURE COMEL tu la bila tgk gambar makanan je, perut automatik rasa macam lapar...

    ReplyDelete
  7. @Cik Yana nak kawin kena la blaja masak.. takkan nak suruh suami yg masak plak ... ;)

    ReplyDelete
  8. @tiefazatie oooo kadang rempah karinya pekat, tu yang buat sakit perut..

    ReplyDelete
  9. @Miza Yusof eeee memang pun.... tengoklah jelah gambar tu... :)

    ReplyDelete
  10. @Kami Gembira... hehehe masak untuk 2 orang je ni... :) ntah bila nak ke pej sana...

    ReplyDelete