Perdana Menteri Tunisia Letak Jawatan

Friday, January 10, 2014

Perdana Menteri Tunisia Letak Jawatan

Pagi ini Mia belek berita di HuffingtonPost dan ternampak artikel ini, Ali Larayedh Resignation : Tunisia's Prime Minister To Resign Thursday di SINI.


Pengorbanan besar seorang perdana menteri Tunisia yang sanggup meletakkan jawatannya semalam, demi janji kepada pihak pembangkang untuk meletakkan peralihan negara kepada demokrasi kembali ke landasan yang betul. Kuasa telah diserahkan kepada pentadbiran sementara.

Salah satu negara yang paling sekular di dunia Arab, Tunisia bergelut dengan pengambilalihan pergolakan peranan Islam dan kebangkitan militan Islam sejak pemberontakan pada tahun 2011 yang diilhamkan pemberontakan lain di rantau ini .

Ironinya, kerajaan baru Tunisia nanti perlu menangani masalah pembaharuan ekonomi untuk mengurangkan defisit di samping mengatasi rasa tidak puas hati rakyat tentang kos sara hidup yang tinggi dan kekurangan peluang ekonomi sejak revolusi.

Semoga dengan tindakan ini akan beroleh hasil yang dapat memuaskan pelbagai pihak dan membantu rakyat khasnya.

 ambil tahu apa yang berlaku di luar negara...

47 comments:

  1. Letak jawatan untuk kebaikan bersama, untuk rakyat dan negara

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. harap2 nya begitulah... kita tengok je nanti..

      Delete
  3. oh... ada sebab lah tu kenapa dia letak jawatan..

    ReplyDelete
  4. Hmm..asalkan jangan jadi macam mesir dah la ya

    ReplyDelete
  5. ada sebab yang terbaik untuk letak jawatan......

    ReplyDelete
  6. Satu keputusan yg bukan semua pemimpin sanggup lakukan.. semoga keamanan dpt berterusan dgn baik ditunisia.. slalu juga makan kurma dari tunisia ni.. :)

    ReplyDelete
  7. makseh atas perkongsiannya kak mia...

    apa yang mendatangkan kebaikan..kita doa je :)

    ReplyDelete
  8. Ini contoh pemimpin yang masih sedar diri walaupun berada ditampuk kuasa..moga Allah memberi kejayaan kepada Tunisia..

    ReplyDelete
  9. Semoga mendatangkan kebaikan buat semua pihak..

    ReplyDelete
  10. Macam itu baru gentle. Demi kebaikan dia sanggup. Tempat kita rasanya tak ada yg berani buat macam ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tempat kita.. hmmm... belum pernah ada lagi ni...

      Delete
  11. fae jarang baca or watch news about politic and stuff

    ReplyDelete
  12. kita jarang baca isu2 mcm nie :).kak mia share kita tumpang baca :)

    ReplyDelete
  13. kalu akak tak share ni.. mmg tak tahu pun.. :-)

    ReplyDelete
  14. untuk kebaikkan negara dan rakyat bagus laa...

    ReplyDelete
  15. jika dia pilihan rakyat, insyallah tampuk pemerintahan akan menjadi miliknya juga kerana suara militan belum tentu suara rakyat.....

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  16. oo. gitew kesahnya.thanks akak share. masih x paham pergolakan di thailand. sedih

    ReplyDelete
  17. Moga kepimpinan seterusnya dapat menambaik keadaan negara tersebut. :)

    ReplyDelete

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.