Apakah Kepentingan Kalsium Dalam Tanah Kita?

Di sini Mia ingin kongsikan maklumat penting berkaitan tanah sebelum proses menanam nanas. Kita perlu tahu kepentingan kalsium dalam tanah kita. Moga ianya dapat dimanfaatkan bersama untuk tanam tanaman lain juga.



Penggalak Tumbuhan

Kalsium adalah penting untuk pertumbuhan dan perkembangan tumbuhan. Ia terlibat dalam pembentukan dinding sel, perkembangan akar dan pengambilan nutrien. Kalsium yang mencukupi dalam tanah boleh meningkatkan pertumbuhan tumbuhan hasil dan kualiti tanaman.


Struktur Tanah

Kalsium membantu memperbaiki struktur tanah dengan mengikat zarah tanah bersama-sama, meningkatkan keliangan tanah dan menggalakkan saliran yang baik. Ini meningkatkan keupayaan tanah untuk menahan air dan nutrien yang boleh membawa kepada pertumbuhan dan hasil tanaman yang lebih baik.


Mengekalkan Nilai pH

Kalsium memainkan peranan penting dalam mengawal pH tanah. Ia boleh meneutralkan keasidan tanah dengan bertindakbalas dengan ion berasid dan membentuk sebatian kurang berasid. Ini membantu menghasilkan pH yang lebih baik untuk pertumbuhan tumbuhan.


Ketersediaan Nutrien

Kalsium juga meningkatkan ketersediaan nutrien penting lain seperti Fosforus dan Kalium di dalam tanah. Ia melakukan ini dengan mengurangkan keterlarutan nutrien ini, menghalangnya daripada larut lesap keluar dari tanah.


Post a Comment

1 Comments

  1. Untuk persediaan tanah pertanian, penggunaan kalsium perlu bagi semua jenis tanaman

    ReplyDelete