Jangan Dengki Dan Burukkan Kawan

Sunday, March 2, 2014

Jangan Dengki Dan Burukkan Kawan


Mia suka sangat dengan kata-kata Ustaz Haron Din ini. Memang kat mana-mana kita berada ada juga kawan yang macam ini. Suka dengki dan burukkan kita di belakang. Kadang tu... orang yang paling dekat dengan kita. Nampak baik je kat depan.


Dengki dengan kawan, burukkan dia dekat orang lain, nanti akhirat merangkak bawah panas terik cari kawan kita tu balik. Berat azab.

Tak tahulah apa faedahnya. Mungkin kepuasan yang dicari. Tentu kerana sifat irihati dan jeles. Kawan yang macam ini tidak boleh dibuat kawan. Merana kita di kemudian hari.

 perlu lebih berhati-hati dengan kawan macam ni...

33 comments:

  1. Haah . Betul tu . Susah nak cari truefriend :')

    ReplyDelete
  2. Kita dengki dgn org... Org dengki dgn kita... Buat baik dibalas baik... Buat jahat???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi ada juga budi baik di balas kejahatan. Cth. bab pinjam duit, nak mintak bayar balik bukan main seksa. kekadang memaki hamun cakap org tak faham bahasa mintak duit time tak de duitlah...janji manis semasa nak pinjam sudah dilupakan.

      Delete
  3. Tu kawan yang kena sawan hati hitam, depan baik belakang mengata hanya kepuasan hati sementara yang di cari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah tu..bukan kawan la kut kalau dah jahat hahahahaha...

      Delete
    2. Klo kita bertnya khabar ank kwn rkn sekerja..xsmpi 24jam dia jaja crta kita burukkn dia kt rakan2 yg lain..subhanallah..niat yg baik jd bhn fitnah rakan2..

      Delete
  4. Hm. Benda cemni lah akan buat perempuan sedih sampai tidor kan kak mia? Hehehhe.
    Betul, tak perlu kot burukkan haih.
    Ust Haron Din mmg best kan?! :D

    ReplyDelete
  5. Manusia dlm hidup kita, mmg ada ja yg tak puas hati dgn apa yg kita ada :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab diorang ni entahlah... kuat cemburu kot.. takleh orang lain lebih skit dari diorang..

      Delete
  6. macam lagu ini https://soundcloud.com/amir-khalis/makan-kawan :D

    ReplyDelete
  7. Betul2.. Tak baik dengki2 dengan kawan sendiri..

    ReplyDelete
  8. Jangan Dengki Dan Burukkan Kawan | Amalan yang tidak baik..

    ReplyDelete
  9. tolong la jangan dengki sesama kawan..sakit hati tau rasa....lalallallaa

    http://www.chatchantek.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. Seburuk2 manusia ialah org yg berhasad dengki & busuk hati... talam 2 muka & yg suka mengata... wallahualam. Semoga dijauhkan kita semua dari terjebak atau tergolong dgn org2 yg mcm tu... aamiin..

    ReplyDelete
  11. Manusia ni kan ada dua jalan... satu jalan ke kebaikan, kedua jalan ke yang tak baik... tengok siapa yang menguasai akal... kalau iman.. baik, kalau syaitan... tak baik lah... yang penting masing-masing kena beringat dengan amaran dan nasihat agama... buat baik, tuhan janji kebaikan, buat jahat tuhan janji kerugian... ambik mudah... jangan buat perkara merugikan... tp kena berlatihlah... nak baik, nak ikhlas, nak bersangka baik... semuanya perlukan kekuatan... :D. Mula dengan diri sendiri...insyaAllah... jom jgn biarkan kejahatan makan pahala kita macam api makan sekam... :D

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum mia...betul tu susah betul dpt kwn yg mcm ni...:)

    ReplyDelete
  13. kadang-kadang tu sbb dengki kak..iri sebab kawan dia lebih berjaya...

    ReplyDelete
  14. betul2..buang sifat dengki dlm diri...apa slhnya jdikan kejayaan org lain sbg inspirasi bg kita..ni tak..memburukkan org tu..emmm

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum Kak Mia...kawan makan kawan tu Kak Mia nak dia jer yang berjaya..

    ReplyDelete
  16. dimana-mana pun ada perangai memburuk-buruk org lain..walaupun bukan kawan, tetap akan kena juga jika tidak berhati-hati dengan orang disekeliling kita... mulut tempayan boleh ditutup..tapi mulut orangggg... hurrmmm..

    ReplyDelete
  17. buang sikap hasad dengki dan aibkan orang tu..berbuat baiklah sesama manusia.

    ReplyDelete
  18. Moga tpelihara akhlak kita dr sikap mcm ni.. nahuzubillahminzalik. .

    ReplyDelete
  19. baru je cerita topik nih dgn kawan rapat tadi heee

    ReplyDelete

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.