Tarikh Penting Dalam Islam Tahun 2014 / 1435 - 1436 Hijriah Bagi Malaysia

Thursday, January 2, 2014

Tarikh Penting Dalam Islam Tahun 2014 / 1435 - 1436 Hijriah Bagi Malaysia

Tarikh Penting Dalam Islam Tahun 2014 / 1435-1436 Hijriah Bagi Malaysia

Penting juga ini, Mia kongsikan kalendar takwim tarikh penting dalam Islam Tahun 2014 / 1435 - 1436 H bagi Malaysia. Senang nanti Mia nak rujuk di kemudian hari.

Jom tengok.. tarikh penting miladiah dan hijriah hari perayaan atau kebesaran Islam...


Maulidur Rasul
14 Januari 2014 bersamaan 12 Rabiulawal 1435 H

Israk dan Mikraj
27 Mei 2014 bersamaan 27 Rejab 1435 H

Awal Ramadhan / Berpuasa
*  29 Jun 2014 bersamaan  1 Ramadhan 1435 H

Nuzul al-Quran
15 Julai 2014 bersamaan 17 Ramadhan 1435 H

Hari Raya Puasa / Aidilfitri
* 28 Julai 2014 bersamaan 1 Syawal 1435 H

Awal Zulhijjah
26 September 2014 bersamaan 1 Zulhijjah 1435 H

Hari Raya Korban / Aidiladha
* 5 Oktober 2014 bersamaan 10 Zulhijjah 1435 H

Awal Muharam / Maal Hijrah
25 Oktober 2014 bersamaan 1 Muharam 1436 H


* Tarikh ini akan diisytiharkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia

Sumber :  Jawatankuasa Teknikal Kalendar Islam, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

Boleh lah merancang cuti dan bajet perbelanjaan sebagai persediaan awal. Yang penting kena berjimat cermat tahun ini. Selamat hari perayaan atau kebesaran Islam ya...

sekadar perkongsian Mia demi rujukan sepanjang tahun ini... (^_^)

42 comments:

  1. Subhanallah.. t kasih diatas perkongsian ini. Semoga bersama kita semua beroleh keberkatan NYA.. aamiin..

    ReplyDelete
  2. Thanks kak mia share ni :D Qilah bookmark!!! Nnt nak tanda dlm kalendar hehehe :3

    ReplyDelete
  3. thanks for sharing kak mia... bukan ingat cuti aje kan.. tapi kena ingt peristiwa pnting yg pernh berlaku pada tarikh2 tu sbnrnya..

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum mia...perkongsian yg baik...

    ReplyDelete
  5. alhamdulilah.. kat opis saya nie pon kalender belum dpat lagi.. tq la kak sharing info ini..

    ReplyDelete
  6. puasa & raya semakin menginjak awal..hehe itu yg nmpk dulu kan..^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang ity yang dicari dulu... senang nak prepare baju raya.... hihihi

      Delete
  7. boleh plan cuti awal2 kan kak mia kan..

    ReplyDelete
  8. thanks kak mia..

    penting ni, lebih2 cuti raya tu.. hehe.. nak plan balik bercuti.. lg2 yg kena beli tiket flight ni.. beli lambat melambung naik harganya.. tak balik nanti menangis pulak org tua. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la... kena booking awal2 tu... murah skit..

      Delete
  9. mintak izin share yea blogger mia, nanti teman kreditkan ke sini.. tq.. =)

    ReplyDelete

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.