Nilai Seorang Wanita Solehah

Dibawah ini adalah beberapa petikan hadis yang menyatakan mengenai  kelebihan wanita solehah, mudah - mudahan dengan membaca dan  menghayati hadis ini akan memberi kekuatan kepada kita untuk  mengamalkan Islam dalam erti kata yang sebenarnya. InsyaALLAH.

"Empat jenis, siapa yang diberi akan keempat - empat jenis ini  beerti dia telah memperolehi sebaik - baik dunia dan akhirat. Iaitu  hati yang selalu bersyukur, lidah yang sentiasa berzikir, jiwa yang  selalu sabar dengan cubaan dan isteri yang tidak melakukan dosa dan  menzalimi suaminya". -  Ath-Thabrani.

"Tidak perlu lagi seorang mukmin setelah ianya bertakwa kepada  ALLAH akan sebaik - baik keperluan baginya selain dari isteri yang solehah.

Jika ia menyuruh isteri mentaatinya. Dan jika dia melihat kepada  isterinya, isterinya menyukakan hatinya. Dan jika dia menyumpah  memarahi isterinya, isterinya tetap juga berbuat baik kepada  suaminya. Dan jika suaminya tiada dirumah dia menyimpan rahsia dan  harta suaminya". - Ibnu-Majah.

"Janganlah kamu mengahwini wanita kerana paras rupa yang  cantik,mungkin paras rupa itu membawa kehancuran, jangan kamu  kahwini wanita kerana hartanya kerana berkemungkinan harta itu membawa  kepada kezaliman. Tetapi kahwinlah wanita kerana agamanya, seorang  wanita hamba yang hitam yang menghayati agama sesungguhnya lebih baik" - Ibnu - Majah.

Post a Comment

5 Comments

  1. salam..saya berziarah di sini
    harapan anda selalu sihat..

    ReplyDelete
  2. salam ziarah & ukhwah,
    t kasih atas perkongsian...:)

    ReplyDelete
  3. moga para suami dan isteri memperoleh manfaat daripada info ni tima kasih

    ReplyDelete
  4. wanita yg solehah tidak ternilai harganya..:-)

    ReplyDelete
  5. hehe yup btoi..
    sebab setiap yang diberikan akan hilang sedikit dmi sdkt :D

    ReplyDelete