image PERASAN TAK? - Mia Liana

Friday, June 21, 2013

# Pearl # Tazkirah

PERASAN TAK?

Memang kadang-kadang kita tidak perasan. Tapi bila perasan barulah sedar. Di sini Mia kongsikan emel yang Mia terima daripada rakan Mia. Jom kita semak, sama ada kita perasan ke... tak perasan...

PERASAN TAK?...
Duit RM50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid, tapi begitu kecil bila dibawa ke StarHill, MegaMall dan seangkatan dengannya...

PERASAN TAK?...
30 minit terasa begitu lama untuk berzikir, tetapi begitu pendek untuk menonton drama-drama di televisyen...
...
PERASAN TAK?...
Betapa lamanya 2 jam berada di masjid, tetapi betapa cepatnya 2 jam ketika menonton wayang di panggung...

PERASAN TAK?...
Susah sungguh merangkai kata untuk dipanjatkan doa ketika solat, tapi betapa mudahnya cari bahan bersembang bila bertemu kawan-kawan...

PERASAN TAK?...
Betapa seronoknya mendengar seruan dan teriakan yang berpanjangan waktu perlawanan bola sepak, tapi betapa bosannya bila imam solat terawih bulan Ramadhan lama dan panjang...

PERASAN TAK?...
Susah sangat baca Al-Quran 1 juzuk saja, tapi majalah hiburan dan novel best seller 100 halaman pun habis ditelaah...

PERASAN TAK?...
Orang berebut depan untuk menonton bola dan konsert, tapi berebut saf paling belakang bila solat Jumaat supaya boleh cepat keluar....

sumber : emel

agak-agak terkena batang hidung sendiri ke tidak ni..... hmm...

57 comments:

  1. huhuhuu
    selalu terlepas pandang...
    tq...

    ReplyDelete
  2. perasan juga... minta dijauhkan tindakan yang tidak elok..

    ReplyDelete
  3. rasanya terkena gak la..huhu..sama2x muhasabah diri

    ReplyDelete
  4. Salam, perasan tapi dari perasan pada sesuatu perkara kita boleh mengubah cara dan perbuatan menuju kebaikan. terima sharing salam kenal.

    ReplyDelete
  5. perasan sangat2 huhu.. manusia senang leka. *ketuk diri sendiri

    ReplyDelete
  6. betul la apa yang sis kata nih. huhu... insaf

    ReplyDelete
  7. muhasabah diri dan lakukan perubahan..... alhamdulillah

    ReplyDelete
  8. perasan juga, tapi kadang kala alpa.. terima aksih di atas peringatan ni kak mia..

    ReplyDelete
  9. Mamang perasan tapi buat2 tak perasan...inilah kita, manusia yang lemah imannya. Semoga diberi petunjuk dan hidayah utk berubah.

    ReplyDelete
  10. perasan, tapi selalu buat tak tahu. Hm semoga kita semua berubah ke arah kebaikan, nak istiqamah tu yg susah T.T

    ReplyDelete
  11. Tiba2 terasa macam kena atas batang hidung sendiri.

    ReplyDelete
  12. perasan sangat sangat.. lebih2 lagi bila baca entry mia ni.. satu perkongsian yg sangat bermanfaat ..

    ReplyDelete
  13. memang perasan pun...tp itulah kadang manusia nie alpha..^^

    ReplyDelete
  14. perasan tp tu la, manusia... hmm

    ReplyDelete
  15. huhu, sangat perasan, setuju dan tersentap jap...

    ReplyDelete
  16. memang kena batang hidung sendiri..masyallah..tu yang kekadang kurang

    ReplyDelete
  17. Ya Allah, Kak Mia..memang betul kan..selama ni kita selalu leka kan kak

    ReplyDelete
  18. biasa la nak buat baik ada setan duduk sebelah dan bisik2...haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas ni kena zip mulut setan tu... hihihi

      Delete
  19. hehe... memang perasan... tp dah cuba2 utk mentazkirahkan diri ni supaya jadi manusia yg solehah. Trm kasih Mia sudi berkongsi tazkirah bermanfaat ni

    ReplyDelete
  20. memang perasan.... sepatah kata Dr Fadzilah Kamsah...antara benda hiburan dan ilmu, hiburan akan sentiasa mengatasi...

    ReplyDelete
  21. Ingatan bersama-sama.. Kdg2 kita tak perasan perkara tu..

    ReplyDelete