Review #2 - Kata Mutiara Sebagai Pendorong Semangat

Tahniah diucapkan kepada Ainim Suju kerana terpilih memenangi Segmen Follow & Blogwalking #3. Marilah sama-sama kita terjah entri terbaik Ainim...

Kata Mutiara Sebagai Pendorong Semangat

"Seperti biasa, takde masalah yang tak boleh setelkan. Walaubagaimana pun, apabila masalah dah setel, selalunya mesti ada something yang bermain difikiran. Maksud aku, kalau masalah tu setel ke tak macam mana sekali pun, serba sedikit mesti telah menggugat kekuatan emosi korang. Betul tak? Kalau tak mengganggu, korang memang HEBAT. Silalah beri tunjuk ajar kepada aku ya.

Lumrah hidup manusia, kita dicipta dengan naluri yang punya pengaruh kuat kepada emosi kita. Sepanjang yang aku perhatikan, naluri kita sebagai manusia ni memang akan pengaruhi emosi kita untuk sesuatu keadaan. Bila bercakap bab emosi ni, biasanya bila ada sesuatu masalah atau perkara-perkara yang tidak baik berlaku, emosi kita akan terganggu setidak-tidaknya akan membuatkan kita berfikir dan berkata "Why it's happened to me?". Dari situ, mulalah semangat akan down sedikit. Bila semangat dah down, untuk bangkit kembali memang perlukan sesuatu untuk membantu.

Sesetengah orang prefer untuk lakukan sesuatu sebagai terapi untuk bangkitkan semangat diri. Ada yang lakukan aktiviti yang boleh release stress seperti bersenam, pergi hiking, berlari ke apa ke. Bagi perempuan, ramai yang suka shopping sebab boleh release stress katanya. TAPI, bagaimana dengan mereka yang taktau nak buat apa bila hilang semangat? Nak bercerita, takut orang taknak dengar atau rasa tak percaya tu tinggi. 

Bagi mereka-mereka yang susah nak bercerita kepada orang bila rasa susah hati ke hilang semangat ke apa ke jenis macam aku ni, membaca kata-kata mutiara ni sangat memberi inspirasi buat aku untuk bangkit semula. Mungkin korang yang jenis cam aku, faham apa yang aku cuba sampaikan. Tapi jangan sekadar baca je, tetapi cuba fikirkan maksud disebalik setiap kata-kata itu untuk dijadikan sebagai pendorong untuk membangkitkan kembali semangat yang hampir luntur itu."

Selanjutnya, klik SINI untuk terjah.

Bagi Mia, kata-kata motivasi amat penting bagi menaikkan semangat supaya akan lebih bersungguh-sungguuh untuk mencapai matlamatnya. Kita ini kan manusia, sentiasa alpa dan perlu diingatkan. Sentiasa berfikiran positif jika hendak berjaya.

jemput berkenalan dengan Ainim..

Post a Comment

29 Comments

  1. setuju tu kak, kadang-kadang kita susah nak share dengan seseorang , tetapi dengan membaca kata-kata semangat, secara tidak langsung ia memberi impak pada diri kita sendiri untuk lebih bersemangat..
    itu pendapat saya lah. kalau salah tolong tunjuk ajar.. hihihi

    ReplyDelete
  2. betul.semangat tu penting.apa cara sekali pun semangat tu mesti ada,kalau xade mmg semua perkara yg dbuat tak menjadi.

    ReplyDelete
  3. betol...semangat dapat membina jati diri...

    ReplyDelete
  4. Betul tu.ada masanya manusia akan berada pada satu tahap iaitu rasa down bila kita tak dapat apa yang kita cita-citakan. atau kadang-kadang jika kita terlalu membandingkan kehidupan kita dengan kehidupan orang lain.jadi memang KM setuju dengan pendapat Kak Mia dan Ainim bahawa dengan membaca kata-kata motivasi akan menaikkan semula semangat diri ini.semoga kita terus semangat dalam melalui setiap titian kehidupan ini dengan tabah!!

    Jom Beli Kaspersky Antivirus 2013

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih KM.. memang kena laluinya dengan tabah..

      Delete
  5. kata2 motivasi mmg dpt naekkan smgt kite yg tgh down sb kite manusia, lumrah bile kite sedih, tak bersmgt, gembire, ceria.. :)

    ReplyDelete
  6. Betul Mia..Kata-kata motivasi memang banyak pengaruh kat kita especially kalau di ungkap oleh someone yang really cares about us..lebih touching and lagi senag nak absorb

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Kak Mia..terima kasih banyak2 Kak Mia. :)

    ReplyDelete
  8. assalam kak mia. suka dtg jenguk blog akak. memang banyak la informasi yang berguna. bole la jgk akak dtg jenguk blog sy... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam amy.... thanks ya. nanti senang2 kak mia datang jenguk...

      Delete
  9. Motivasi memang perlu walaupun ada kalanya hanya untuk didengar je!

    ReplyDelete
  10. kata-kata motivasi memang sangat berguna...

    ReplyDelete