image Jerebu Semakin Teruk Di Johor Bahru - Mia Liana

Thursday, June 20, 2013

# Informasi Semasa # Work Matters

Jerebu Semakin Teruk Di Johor Bahru


Teruknya jerebu di Johor Bahru ini sehingga terpaksa pakai topeng muka di dalam pejabat. Mata rasa pedih dan bau udara tidak menyenangkan. Tekak pun dah mula perit. 3 hari tinggalkan pejabat, banyak jugalah urusan pejabat yang tertangguh dan harus diselesaikan segera. Mood nak buat kerja pun agak terjejas.

Walaupun aircond telah dikuatkan tetapi bau udara tetap tidak menyenangkan

Sempat ambil gambar pagi tadi semasa hendak pergi kerja. 
Ketika ini indeks pencemaran udara (IPU) ialah 171.


Indeks pencemaran udara (IPU) mencecah 181 pada jam 11.00 pagi tadi. Sumber SINI.

rasa macam tidak selamat sahaja... tak tahu nak lari ke mana... huhuhu

79 comments:

  1. kna selalu berjaga2 kak mia..jgn lupa minum air bnyak2..

    ReplyDelete
  2. ya allah..teruknye..semoga keadaan pulih cepat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang teruk... makin lama makin teruk...

      Delete
  3. Sepanjang kakak lalu di highway kempas pun sama Mia. Pagi tadi pondok toll dan dekat pun masih berkabus. Anak kakak semalam cikgu dah suruh pakai face-mask.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena hati2 kat highway.... cuaca teruk betul ni...

      Delete
  4. ERM.. CUACA x bagus ni kena byk minum air.. kalau x senang nk dpt batuk

    ReplyDelete
  5. Huhu . Ayah Isyah baru balik dari Johor , Habis kereta berdebu .

    ReplyDelete
    Replies
    1. kereta kak mia yang putih ni pun.. dah nak jadi kelabu.. huhuh

      Delete
  6. truknyer..ada gk tgok gambar kawan2 post..take care ye kak..:)

    ReplyDelete
  7. wah.. nampak teruk lah.. kat selangor ni kira masih boleh dipertimbangkan lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la boni.. terasa macam jadi doktor plak...

      Delete
  8. risau jugak tu,dekat kota tinggi dah mencatat ipu 232.teringat mak bgtau kurang sihat..dekat pasir gudang pun teruk jugak kak mia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la... semuanya teruk dan semakin tercemar...

      Delete
  9. Kena banyak minum air masak n kurangkan aktiviti di luar ...

    ReplyDelete
  10. jaga kesihatan sis mia ^_^
    banyak kan minum air masak..

    ReplyDelete
  11. kene slalu pkai mask cam ni.. hmm

    ReplyDelete
  12. sama juga keadaannya kat Kuching..cuma belum sampai tahap kena juga mask lagi.

    ReplyDelete
  13. mmg tggi tu tahap bacaannya
    takut lepas nie penyakit yg dtg laks

    ReplyDelete
  14. last week balik jb pon tak kemana...cuaca tak berapa baik (haze) mula menyeliputi udara JB

    ReplyDelete
  15. Muar paling teruk kak. Nasib baik sekolah bg cuti esok. Ini pun tak berapa nak sihat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang muar paling teruk tu... ngeri juga kak mia dengar...

      Delete
  16. memang terukkan..budak2 cuti sekolah..untung la..huhu..jaga kesihatan baik2 ya kak.. huhu..

    ReplyDelete
  17. assalamualaikum mia..yer la mmg dah semakin teruk ni...;)

    ReplyDelete
  18. sabarla ye kak mia..mudah-mudahan akan cepat hilang jerebu tu..inilah akibat pembakaran secara terbuka dari negara jiran..

    ReplyDelete
    Replies
    1. geram dengan negara jiran yang pentingkan diri sendiri... ishhh..

      Delete
  19. take care, banyak minum air kosong ye :)

    ReplyDelete
  20. gambar waktu pagi? dahsyat jerebu ni.. jaga kesihatan ye kak mia.. huhu

    ReplyDelete
  21. Sama la kat melaka nie... terpaksa berpurdah ler... sob sob

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah kan... kalau tak nanti... rasa lemas pula..

      Delete
  22. semoga ianya cepat berakhir.. sabar ya kak mia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang itulah yang didoakan setiap hari...

      Delete
  23. kat Melaka pun sama...kabur jer pandangan, mata pun dah pedih nie......

    ReplyDelete
  24. Banyakkan minum air dan kurangkan aktiviti luar ya Kak

    ReplyDelete
  25. Teruk jugak jerebu kat sana ye.. Khabarnya di Kemaman paling tinggi IPU kan? Huhu.. Kesian family kat sana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana2 pun sama je kan.... angin yang bawa ke sini... huhuhu

      Delete
  26. Yang paling teruk terjejas kepada mereka yang menhidapi lelah a.k.a semput ....isk kesian. Kurangkan aktiviti luarlah nampak gayanya. Semoga keadaan pulih segera.

    ReplyDelete
  27. index jerebu makin teruk,,

    www.feezzyfz.my

    ReplyDelete
  28. makin hari, semakin teruk kak mia. tak tahu nak lari dekat mana dah. huhu. dalam rumah pun dah bau asap je. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la... Kat rumah pun hidupkan aircond je...

      Delete
  29. Replies
    1. Uiikkk takleh.... Hehehe kena gi kursus.

      Delete
  30. Replies
    1. mia main ambik gambar je... tak perasan pun oren tu...

      Delete
  31. Teruknya jerebu... moga2 ada kerajaan ada inisiatif utk memulihkan jerebu ni. Kesian Mia... Sabar ya

    ReplyDelete
  32. kat melaka pon sme jgk.. jerebu skrg niy.. tgok higway pon tak nmpk..bhaye btol..

    ReplyDelete
  33. Tulahkan Mia...rasa mcm sesak nafas je gayanya..syukur sekarang dah tak de...matahari pun dah nampak dah ni! Panas1

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah... sekarang dah reda selepas hujan turun...

      Delete