Review #7 - Mama! Selamat Hari Jadi Ma!


Tahniah diucapkan kepada Afiqah Junizan kerana terpilih memenangi Segmen Follow & Blogwalking #4. Marilah sama-sama kita terjah entri terbaik Afiqah...

Mama! Selamat Hari Jadi Ma!

"Hari ini bertarikhkan 25/8/2013 iaitu hari Ahad. Hari yang paling bermakna dalam keluarga fiqa kerana hari ini ialah hari ulang tahun mama fiqa yang ke-41. Mama! Selamat Hari Jadi Ma!

Actually masa semalam mama fiqa dah tidur. Hehehe, sebab mama fiqa sakit gigi. Masa mama fiqa tidur, fiqa, abang, ayah dan adik fiqa pergi buat preparation. Fuh! Nasib baik mama fiqa tidur kalau tak rosaklah rancangan nak buat kejutan untuk mama. Masa tu pukul 11.13 p.m. macam tuh, kita orang kemas-kemas, letak banner. Actually, kita orang nak buat mama fiqa rasa macam muda-muda dulu. Hahaha. Kita orang letak balloon pink banyak-banyak. Boleh dikatakan semua tempat ada balloon.

Semua siap pukul 11:47 p.m. macam tuh. Nasib baik sempat. Kita orang buat cepat-cepat, alhamdulillah. Keadaan amat di luar jangkaan kami. Then, tepat je pukul 12.00 a.m. ayah fiqa tutup lampu. Abang fiqa dah siap amik benda apa tuh yang macam mercun, ayah fiqa pegang kek. Masa inilah fiqa nak buat suprise. Fiqa pergi dekat bilik mama, then jerit dekat mama macam ni , "Ma, ma. Rumah terbakar ma. Cepat bangun ma. Cepat. Jom keluar. Yang lain semua dah keluar" . Then, mama fiqa yang dah rasa takut, tak fikir apa-apa terus keluar then, masa keluar dari pintu bilik je. Adik fiqa buka lampun, abang fiqa letupkan mercun.

Ramai-ramai nyanyi "Selamat Hari Jadi, Selamat Hari Jadi, Selamat Hari Jadi untuk Mama, Selamat Hari Jadi" . Seriously, muka mama macam terkejeut dan terharu. Then, mama doa sebelum tiup lilin. Alhamdulillah. Semua berjalan dengan lancar. Then, fiqa cakap dengan mama fiqa, "Ma, macam mana ok tak ? Hahaha, maafkan iqa yang ma buat terkejut macam tu" . Then mama fiqa calap, "Ya Allah, mama bersyukur dapat keluarga yang macam ni, menghargai mama. Mama rasa tersangat terharu. Terima kasih semua. Mama sayang semua." Mama cium dahi kami semua.

Acara seterusnya ialah acara potong kek. Actually ni bukan dari rancangan. Masa tengah potong kek tuh, ayah fiqa calitkan tangan dekat kek yang sudah dipotong di dalam pinggannya dan dicalitkan pada pipi mama fiqa. Hahaha, memang sweet sangat walaupun mereka sudah agak tua. Itulah moment yang paling menggembirakan melihat telatah mama dengan ayah fiqa. Alhamdulillah hubungan semakin erat dan utuh.


Hehehe. Acara yang dinanti-nanti kan pun telah tiba. Acara pemberian hadiah. Masa tuh, fiqa amaik kain hitam, fiqa tutup dekat mata mama fiqa."

Nak tahu apa hadiahnya? Jom kita terjah sambungannya di SINI...

Terharunya Mia apabila Afiqah sudi membuat kotak coding entri ini bagi memudahkan Mia untuk copy dan paste entri. Namun begitu Mia hanya akan mengambil petikan entri sahaja. Mia harap Afiqah tidak kisah dengan tajuk entri ini memandangkan tajuk entri ini ialah "Entri yang akan di-review oleh Akak Mia".

Saat yang terindah yang tidak akan dilupakan ialah apabila bersama dengan keluarga. Meraikan hari lahir adalah suatu kenangan yang cukup membahagiakan. Diri akan terasa begitu dihargai oleh ahli keluarga. Pengorbanan seorang ibu tiada tandingannya. Walaupun hadiah sehebat mana pun tidak akan mampu membalas segala jasa ibu yang melahirkan dan mendidik kita. Semasa baca entri Afiqah ini, Mia dapat gambarkan betapa gembiranya Mama Afiqah mendapat kejutan birthday ini. Tentu suka dan happy saat ini. Kalaulah ada gambar, tentu akan lagi manis pengunjung melihatnya. Semoga Mama Afiqah panjang umur, dimurahkan rezeki dan bahagia di samping keluarga tercinta. (^_^)

jemput berkenalan dengan Afiqah...

Post a Comment

13 Comments

  1. sory mama mia,, lama tak pegi sini.. hehe.. happy belated bday untuk mama fiqa.. cantiklah blog mama mia sekarang :) ringan je..

    ReplyDelete
  2. Afiqah nie nad da follow ^^ eh kak mia lawat blog nad hehe nad dtg sini agy ;)

    ReplyDelete
  3. Aamiin....
    Pengorbanan seorang ibu tiada penghujung...


    x0x0 ^_^

    ReplyDelete
  4. terharunya rasa bila seorang anak meraikan hari lahir ibunya..

    ReplyDelete
  5. sweetnya buat surprise utk ibu mcm tu.. :)

    ReplyDelete