image Keburukan Menahan Kencing - Mia Liana

Sunday, 11 December 2011

# Health

Keburukan Menahan Kencing


SEKALIPUN terpaksa menghadiri mesyuarat penting atau memandu untuk jarak yang jauh, menahan air kencing bukanlah satu tindakan yang bijak. Air yang ditahan itu hakikatnya kotoran beracun yang perlu dikeluarkan daripada badan.

Menurut Pakar Urologi, Kesihatan Lelaki dan Pembedahan Robotik, Pusat Perubatan Prince Court, Datuk Dr. Sahabudin Raja Mohamed, menahan diri daripada membuang air kecil akan memberi kesan negatif kepada kesihatan.

Namun, perkara itu mempunyai kesan yang berbeza mengikut jantina dan usia.

“Kanak-kanak yang menahan kencing terlalu lama boleh menyebabkan masalah besar. Tidak kira lelaki mahupun perempuan, ia boleh meningkatkan kejadian jangkitan saluran kencing.

“Dalam kes yang lebih buruk, ia akan mengakibatkan inkontinens iaitumasalah hilang kawalan untuk menahan kencing,” kata Sahabudin.

Masalah itu menyebabkan penghidap tidak mampu menahan kencing daripada terkeluar sendiri terutamanya ketika batuk, bersin atau meneran.

Seseorang juga sukar untuk menahan kencing sehingga dia boleh terkencing di mana-mana sahaja sebelum sempat pergi ke tandas.

Antara tanda-tanda seseorang itu mendapat masalah inkontinens adalah sering berasa tidak puas ketika membuang air kecil atau aliran air kencing yang lemah.

Masalah itu boleh terjadi kepada mereka yang mengalami kerosakan ginjal, uretra yang tersumbat ataupun kerosakan saraf akibat diabetes.

Dalam pada itu, Sahabudin menjelaskan, membuang air kecil sebanyak di antara lima hingga enam kali sehari merupakan situasi yang normal.

Namun, mereka yang membuang air kecil melebihi lapan kali sehari menunjukkan keadaan yang sebaliknya.

“Kencing kurang daripada lapan kali sehari merupakan keadaan yang normal. Urin mereka akan berwarna jernih seperti air paip,” ujarnya.


Pundi kencing yang berfungsi secara normal ditunjukkan apabila seseorang membuang air kecil dalam tempoh tiga hingga empat jam sekali iaitu tidak lebih lapan kali sehari.


Mereka yang normal akan membuang air kecil hanya sekali pada waktu malam.

Jelas Sahabudin lagi, mengurangkan minum air masak bagi mengelakkan seseorang itu kerap ke tandas adalah satu tindakan yang salah.

Mereka tidak seharusnya mengurangkan pengambilan air kerana bahan tersebut penting kepada tubuh bagi mengelakkan dehidrasi.

“Jangan mengurangkan kuantiti air yang diminum. Sebaliknya pergilah berjumpa dengan doktor untuk mengatasi masalah itu.

“Jika terdapat jangkitan, pesakit perlu dirawat terutamanya mereka yang mengalami pundi kencing terlalu aktif,” katanya lagi.

Antara tanda kencing terlalu aktif adalah sukar menahan kencing, kencing tidak puas, pergi ke tandas melebihi 10 kali sehari dan berlaku kebocoran jika menahannya.

Masalah ini boleh terjadi lebih kerap dalam kalangan wanita muda. Seseorang yang menghadapi masalah ini akan membuang air lebih daripada 10 kali sehari serta tidak dapat menahan kencing.

Antara kaedah yang boleh digunakan untuk mengatasi masalah itu adalah senaman otot untuk mengawal kencing, latihan pundi kencing dan penggunaan ubatan.

Jelas Sahabudin, masalah tersebut sering berlaku akibat kesibukan kerja yang mengundang masalah malas ke tandas selain ketiadaan kemudahan tandas yang bersih.

Sementara itu, melakukan aktiviti seperti memandu sambil menahan air kencing boleh mengundang bahaya. Perbuatan menahan kencing didapati mempunyai kesan yang sama dengan keracunan alkohol atau tidak tidur selama 24 jam secara berterusan.

“Apabila manusia sampai kepada titik kesakitan, mereka tidak mampu berfikir dan membuat keputusan lagi. Ia sama seperti mabuk,” kata profesor neurologi di Universiti Brown di Providence, Pulau Rhode, Amerika Syarikat (AS), Peter Snyder.

Kajian Synder bersama kumpulan penyelidiknya itu memenangi kategori perubatan anugerah Ig Nobel anjuran majalah Annals of Improbable Research (AIR) di AS baru-baru ini. Ig Nobel memberikan anugerah untuk pelbagai kajian yang dianggap melucukan tetapi kemudian membuatkan orang mula berfikir.

Sumber : Emel

p/s: bagus informasi ini. moralnya jangan tahan kencing.

18 comments:

  1. mia..tumpang tulis di sini yaaa..
    http://effa-k-poh.blogspot.com/2011/12/blogger-mia-liana-dan-blogger.html#links

    ReplyDelete
  2. baguslah info ni...takut dh nk thn kencing..slalu jgak thn bila dlm kelas.....

    ReplyDelete
  3. waa. entry yg sgt berinformasi. tenks sister

    ReplyDelete
  4. dulu selalu ingat tahan kencing nanti kena sakit batu karang

    thnaks kak

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Mia..
    Dari blog kpah terus terjah ke sini..
    terima kasih atas info ni...selalu jugak tahan kencing..lepas ni kena ubah....

    ReplyDelete
  6. mmg bahaya kalau suka thn kencing. anak izan yg sulung kadang2 suka tahan kencing sbb katanya tandas kat skolah kotor sgt...

    ReplyDelete
  7. akak sya jarang tahan kencing. tapi lately rasa asyik nak buang air jew. blh dikatatan lbh dari 8x. lau malam, lbh dari sekali kot lagi2 lau time sejuk. camna tue?? agak2 akk tahu x kenapa?

    *saya tnya nie mcm akk doktor sakit puan plak. :p

    ReplyDelete
  8. musim sjuk2 mcm skrg ni lebih kerap rasa nk gi toilet, huh...

    ReplyDelete
  9. @kpah k-poh wahhh... touching nya. terima kash ya kak pah...

    ReplyDelete
  10. @mademoiselle liana sama2... lepas ni jangan tahan lagi ya masa dalam kelas...

    ReplyDelete
  11. @SAYA BUKAN SAMDOL mia pun sama juga. tapi rupanya ada maklumat lagi yang selain dari batu karang....

    ReplyDelete
  12. @MulutPayau waalaikumussalam. terima kasih sudi singgah mia di sini. info ini bagus untuk dikongsi. kena ubah lepas ni, jangan tahan pula.

    ReplyDelete
  13. @Izan Ishak ooo. tapi kena suruh dia kencing juga. bahaya tahan2 ni. payah juga nak ajar anak, tapi kena juga demi kesihatan mereka...

    ReplyDelete
  14. @nabByla uikkk bahaya tu... kena pi check doktor... heheheh akak cuma boleh kongsikan maklumat je dalam blog ni.

    ReplyDelete
  15. @caliph shuriken tu la, caliph. sebab sejuk sangat kalau hujan. lagilah kita ni keja dok dalam aircond.... huhuhu...

    ReplyDelete