image Bunga Bakawali - Mia Liana

Tuesday, 12 October 2010

# Pearl

Bunga Bakawali

Bunga Bakawali yang jarang dapat dilihat. Hanya kembang dengan mekar tepat jam 12.00 tengah malam selama 3 jam.






13 comments:

  1. Wah...nak tengok juga...Kat mana leh tengok bunga ni kembang?

    ReplyDelete
  2. wah...
    cam berhantu jer kembang time mlm
    ehe

    ReplyDelete
  3. wah.. jam 12 jer baru kembang.. payah juga nak tunggu :)

    ReplyDelete
  4. Terima kasih semua... bunga ni memang istimewa skit sebab kembang di tengah malam dan ada juga yang kaitkan dengan cik pon____ . macam-macam cerita mengikut kepercayaan orang cina, india dan melayu...

    gambar ni mia dapat dari email. kalau nak tengok sendiri, carilah mereka yang tanam pokok ni.

    @Michael, it is indeed a lovely flower but not an orchird. The plant goes by many names; bunga bakawali in malaysia, wijaya kusuma in indonesia, Queen of the night, Night-blooming Cereus, Dutchman's Pipe, Gul-e-Bakavali in Hindi, Kadupul in Sinhala. Bunga Bakawali is in fact a cactus.

    ReplyDelete
  5. memang bunga bakawali jenis yang macam ni. look special...

    ReplyDelete
  6. hmm .. saya pun ada tanam bunga ni dan dah beberapa kali buat captured. Nasib baik la saya ni 'batman' .. so tak susah nak tangkap .. but a bit tricky la jugak untuk ligthing .. but u have done very well indeed .. dapat bunga kembang penuh.

    http://lensahasrul.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. kak mia tanam pokok bunga ni ke?
    cantik2.

    ReplyDelete
  8. Tu pic Bunga Bakawali. Ada jenis yg brbunga besar(wangi) n ada yg brbunga kecil(kurang wangi). Bunga mula kembang pd 10pm n kembang sepenuhnya 12am. Bunga akan layu keesokan hari 8am. Sy pn byk pic bunga ne yg sy ambil smasa pokok bakawali sy berbunga.

    ReplyDelete