Peliharalah Diri Dari Doa Orang Tersakiti, Terzalimi dan Teraniaya

Friday, October 11, 2013

Peliharalah Diri Dari Doa Orang Tersakiti, Terzalimi dan Teraniaya

Terima kasih kepada semua yang sudi memberikan semangat dan peransang kepada Mia. Memang Mia tengah down sangat sekarang ini. Sepanjang masa doa tidak putus-putus untuk kuatkan diri dan rohani Mia.

Di sini Mia kongsikan hadis dan firman yang berkaitan..


Zalim merupakan perbuatan yang di larang oleh Allah SWT dan termasuk dari salah satu dosa-dosa besar. Manusia yang berbuat zalim akan mendapatkan balasan di dunia dan siksa yang pedih di akhirat kelak. Sebagaimana firman Allah SWT dalam Al Qur'an Surah Asy-Syura : 42

"Sesungguhnya dosa besar itu atas orang-orang yang berbuat zalim kepada manusia dan melampaui batas di  muka bumi tanpa hak. Mereka itu mendapat azab yang pedih".

Macam-macam perbuatan zalim secara umum adalah segala perbuatan yang mengotori hati, yaitu sombong, dengki (tidak suka terhadap kebahagian orang lain), ghibah (membicarakan keburukan orang lain), fitnah
(menuduh tanpa bukti yang kuat), adu domba (bermuka dua), dusta (bohong), ujub (bangga diri dengan merendahkan orang lain), dan lain sebagainya.

Allah SWT telah mengingatka dalam Al Qur'an bahwa setiap perbuatan yang kita lakukan akan mendapat balasan dari-Nya, sebagaimana firman-Nya dalam Qs. Al Zaljalah : 7-8

"Barang siapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah, niscaya dia akan melihat (balasan)nya. Dan barang siapa mengerjakan kejahatan seberat zarah pun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya pula".

Juz 6 Surah An-Nisa' ayat 148 yang berbunyi:
Ertinya: "Allah tidak menyukai perbuatan buruk yang diucapkan secara terus terang, kecuali oleh orang yang dizalimi. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha mengetahui."

Ayat ini “meleraikan” perkataan buruk atau sumpah serapah yang dilakukan oleh orang-orang yang teraniaya atau terzalimi, dan itu semua dikategorikan ke dalam “doa”. Doa orang orang yang terzalimi adalah mujarab langsung didengar dan dikabulkan olehNya, sebagaimana termaktub dalam sebuah hadits, yang berbunyi:

“Hati-hatilah terhadap doa orang yang terzalimi, kerana tidak ada suatu penghalang pun antara doa tersebut dan Allah.” (HR Bukhari).

Di tangan mereka, doa lebih tajam dari pedang dan lebih hebat dari pasukan bersenjata. Maka, hati-hatilah terhadap doa orang terzalimi! Kerana jika sudah keluar dari mulut, ia akan berjalan menuju langit. Segera melampaui cakrawala, menembus angkasa, dan diijabahi Yang Maha kuasa.

Larangan berbuat zalim sebagaimana firman Allah SWT dalam Al Qur'an Surah Ibrahim : 42-45

"Dan janganlah sekali-kali kamu (Muhammad) mengira bahwa Allah lalai dari apa yang diperbuat oleh orang-orang yang zalim. Sesungguhnya Allah memberi tangguh kepada mereka sampai pada hari yang pada waktu itu mata (mereka) terbelalak. Mereka datang bergegas-gegas memenuhi panggilan dengan mengangkat kepalanya, sedang mata mereka tidak berkedip-kedip dan hati mereka kosong. Dan berikanlah peringatan kepada manusia terhadap hari (yang pada waktu itu) datang azab kepada mereka, maka berkatalah orang-orang yang zalim: "Ya Tuhan kami beri tangguhlah kepada kami (kembalikanlah kami ke dunia) walaupun dalam waktu yang sedikit, niscaya kami akan memenuhi seruan Engkau dan akan mengikuti Rasul-rasul. (Kepada mereka di katakan): 'Bukankah kamu telah bersumpah dahulu (di dunia), bahwa sekali-kali kamu tidak akan binasa? Dan kamu telah berdiam di tempat-tempat kediaman orang-orang yang menganiaya diri mereka sendiri, dan telah nyata bagimu bagaimana Kami telah berbuat kepada mereka dan telah Kami berikan kepadamu beberapa perumpamaan" .


Di riwayatkan oleh Bukhari :

Dari Anas r.a berkata: Dari Rasulullah SAW, bahwasannya beliau bersabda: "Hendaklah kamu menolong saudaramu yang menganiaya dan yang teraniaya", sahabat bertanya: "Wahai Rasulullah, (benar) aku akan menolong apabila ia dianiaya, maka bagaimana cara menolongnya apabila ia menganiaya?" . Beliau menjawab: "Engkau cegah dia dari (perbuatan) penganiayaan, maka yang demikian itulah berarti menolongnya" .

Beberapa isi kandungan hadis yang dapat kita amati:
1. Perintah menolong saudara yang teraniaya (terzalimi), dengan cara membantu meringankan penderitaannya.
2. Perintah menolong saudara yang menganiaya (menzalimi), dengan cara mencegahnya agar tidak berbuat aniaya. Tiga cara mencegah orang yang berbuat zalim menurut pandangan agama Islam yaitu:
a. Dengan tangan, artinya cegah dengan kekuasaan, jabatan/kedudukan/ harta yang kita miliki.
b. Dengan lisan, artinya cegah dengan nasihat-nasihat yang baik (nasihat-nasihat agama, tulisan-tulisan atau artikel-artikel agama, dan lain sebaginya).
c. Dengan hati, artinya cegah dengan doa-doa yang baik kepada Allah, agar orang yang berbuat zalim itu di berikan hidayah dan ampunan dari Allah SWT. Dan inilah selemah-lemahnya iman.


Di riwayatkan oleh Muslim dan Turmudji:

Dari Abi Hurairah r.a, Nabi SAW bersabda: "Tahukah kamu siapa yang pelit itu?", mereka (sahabat) berkata: "Ya Rasulullah, orang yang pelit menurut kami ialah orang yang tidak punya kesenangan dan uang", (kemudian) Rasulullah menjawab: "Sesungguhnya orang yang pelit dari umatku ialah orang yang datang (pada hari kiamat) membawa pahala solat, zakat, puasa dan haji. Sedang (ia) pun datang (dengan membawa dosa) karena memaki-maki orang, memukul orang, dan mengambil harta benda orang (hakhak orang), maka kebaikan-kebaikan orang (yang menzalimi) itu diambil untuk diberikan kepada orang-orang yang terzalimi. Maka tatkala kebaikan orang (yang menzalimi) itu habis, sedang hutang (kezalimannya) belum terbayarkan, maka diambilkan kajahatan-kejahatan dari mereka (yang terzalimi) untuk di berikan kepadanya (yang menzalimi), kemudian ia (yang menzalimi) dilemparkan kedalam neraka."

Hadis ini menjelaskan akan kerugian orang yang berbuat zalim kepada orang lain, yaitu :
1. Orang zalim dikatakan sebagai orang yang "pelit".
2. Di hari kiamat nanti (hari di hitungnya segala amal perbuatan), seluruh amal kebaikan orang yang menzalimi akan di berikan kepada orang-orang yang telah terzalimi.
3. Dan segala dosa-dosa orang yang terzalimi akan diberikan kepada orang yang menzalimi.
4. Orang-orang yang zalim akan dilemparkan ke dalam neraka.

sumber : SINI

Alhamdulillah, syukur. Mia temui ketenangan dan kekuatan pada tengah malam tadi. Rasa cukup tabah untuk harunginya dan yakin DIA sentiasa di sisi Mia.... Allahuakbar....

mood pulihkan semangat....

47 comments:

  1. Salam jumaat kak mia..mudahan kak mia diberi kekuatan.

    ReplyDelete
  2. Saya doakan semoga Kak Mia sentiasa kuat hadapi dugaan dan cabaran hidup ini ya.

    ReplyDelete
  3. good sharing
    jangan menzalimi kaum yang tak berdaya, maka doa2 mereka terus diangkat dan dimakbul kan.
    salam jumaat

    ReplyDelete
  4. Ada hikmah disebaliknya... hanya Allah mengetahui.. dan ujian itu tnda ksih syg Allah pada kita...

    ReplyDelete
  5. Sabar dan terus kuat. Allah sentiasa ada untuk kita. Jemputlah ke perempuankampungmoden.blogspot.com :)

    ReplyDelete
  6. salam jumaat kak mia, farah datang singgah dan perasan juga status2 FB kak mia semalam, sabar dan bertabahlah wahai hati kak mia yer... tak apa kak mia, doa orang yang teraniaya, dizalimi dan disakiti ni makbul...sabar dan doa pada Allah banyak2 yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam sabtu ya farah... huhuh tak leh handle masa tu... memang stress sangat...

      Delete
  7. Bersabar Dan berdoa, semoga doa di makbulkan. Amin.

    ReplyDelete
  8. bersabarlah dengan dugaan ni ye mia..Semoga Mia tabah

    ReplyDelete
  9. sabar ye kak mia..doa orang yg dizalimi ni pasti Allah dengar :)

    ReplyDelete
  10. semoga orang itu diberikan petunjuk dan jangan selfish....

    ReplyDelete
  11. Eraz percaya, Kak Mia seorang yang kuat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih eraz... alhamdulillah sekarang dah ok kembali..

      Delete
  12. Doakan aku juga teraniaya kini sedang bertawakal sepenuhnya kepada yang Maha Esa. Tq penulis blog ini. Tq juga atas doa kalian supaya doa kita dimakbulkan. AMINNN

    ReplyDelete
  13. Tq penulis blog ini. Saya juga sedang teraniays dlm melalui kehidupan dunia yg penuh kepalsuan ini. Doakan saya juga supaya dpt terlepas drpd penganiayaan ini. Terimakasih semua muslimin dan muslimat. AMINNN Perkenankanlah doaku ini.

    ReplyDelete
  14. dengan rahmat Allah SWT, semoga kita selalu dalam perlindungangannya dalam keadaan lemah, susah dan teraniaya, dan selalu diberikan petunjuk atas segala hal yang membuat kita kilaf

    ReplyDelete
  15. semoga kita selalu akan diberi perlindungan dan petunjuk oleh Allah SWT, jika kita khilaf dan berdosa dalam bertindak saat berada pada titik nadir dari hidup kita

    ReplyDelete
  16. semoga kita selalu diberi petunjuk dan hidayah saat khilaf dalam berbuat ketika kita tersudut dan dianiaya, dan diampuni dosa kita olah Allah SWT

    ReplyDelete
  17. Semoga doa kita (org yg terdzalimi) di kabulkan oleh Allah SWT.

    ReplyDelete
  18. salam kak mia, sorry lari topik.. cantiklah blog akak.. boleh tolong ajarkan? sesungguhnya sy amat bersyukur kalau kak sudi ajar..

    ReplyDelete

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.