image Makanan Kegemaran Rasulullah S.A.W - Mia Liana

SAPS Ibu Bapa ok? berikut adalah laman semak keputusan peperiksaan online SAPS Ibu Bapa yang rasmi oleh KPM

Friday, 3 February 2012

# Health # Tazkirah

Makanan Kegemaran Rasulullah S.A.W



Barli
Bagus untuk demam jika dibuat sup

Kurma
Nabi berkata rumah yang tidak mempunyai kurma adalah seperti rumah yang tidak ada makanan

Buah Tin
Buah dari syurga, boleh mengubati buasir

Anggur
Nabi suka buah anggur, ia membersihkan darah, menguatkan buah pinggang dan membersihkan perut

Madu
Ia adalah makanan segala makanan, minuman segala minuman, ubat segala ubat…mengubati cirit-birit
jika dibancuh dengan air panas, pembuka selera, menguatkan perut, membuang kahak...elok diminum waktu pagi dengan air suam

Tembikai
Nabi berkata wanita mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi karakter dan wajahnya

Susu
Nabi berkata susu baik untuk membuang panas badan seperti tangan membuang peluh di dahi, menguatkan belakang, memperbaiki otak, memperbaharui pandangan mata, membuang kelupaan

Cendawan
Baik untuk mata, merancang keluarga

Minyak Zaitun
Rawatan kulit dan rambut, melambatkan penuaan, merawat radang perut

Delima
Membersihkan tubuh dari syaitan dan bisikan syaitan selama 40 hari

Cuka
Nabi selalu minum cuka dengan minyak zaitun (trend yg popular di restoran Itali)

Air
Minuman terbaik...jika dahaga hendakah disedut perlahan-lahan, jangan diteguk kerana mudah mendapat sakit pada hati

sumber : emel

p/s: amalkan selalu untuk kesihatan kita...

22 comments:

  1. saya suka buah tin, kalau anggur pulak, satu tangkai habis saya makan :)

    ReplyDelete
  2. setiap minggu mmg js selalu beli buah anggur kt pasar malam presint 2 tu..mmg tak pernah miss...hehe

    ReplyDelete
  3. mostly my fav...
    tp delima tue...macam tak pernah makan...huhu
    nice info!
    thanks for sharing! XD

    ReplyDelete
  4. saya pun anggur mmg tak pernah miss beli..

    ReplyDelete
  5. wah. info terbaeekkkk. thanks 4 sharing :D

    ReplyDelete
  6. info yg menarik...
    thanks for sharing... ;)

    ReplyDelete
  7. dah lama x minum susu...mmmm...kna start minum susu smula ni..

    ReplyDelete
  8. salam maulidur rasul mia ;) wish kat sini aje coz x leh nak komen kat shoutbox sbb kuar status ip d0d0l spam? tetiba musykil lak :p

    Kisah kelahiran, khutbah Jumaat terakhir, cara berwuduk & doa mimpi bertemu Nabi Muhammad SAW

    ReplyDelete
  9. @Razil Tahir ooo... buah delima pun banyak khasiatnya... paling bagus dimakan untuk pregnant mom...

    ReplyDelete
  10. @fieda tu la.. anggur dah macam satu kewajipan..

    ReplyDelete
  11. @Bella harap dapat dikongsi bersama... memang menarik..

    ReplyDelete
  12. @Nizam Ijam tu la. kak mia pula bila bulan puasa baru makan kurma heheheh

    ReplyDelete
  13. @d0d0l salam maulidur rasul juga kat dodol.

    p/s: entahlah dodol. dah ramai kata xleh shout. kak mia takde usik setting pape pon.. minta maaf ya..

    ReplyDelete