image 5 Negara Paling Murah Di Dunia - Mia Liana

SAPS Ibu Bapa ok? berikut adalah laman semak keputusan peperiksaan online SAPS Ibu Bapa yang rasmi oleh KPM

Sunday, 12 February 2012

# Pearl

5 Negara Paling Murah Di Dunia


Nombor 1
Paraguay - Negara paling murah di dunia dalam tinjaun Mercer adalah Paraguay , iaitu sebuah negara yang terletak di Amerika Selatan. Kadar sewa bulanan di pangsapuri di pusat bandar Paraguay hanya RM450 dan harga makan malam di sebuah hotel hanyalah RM15. Mengidamkan hidangan steak dan salad di restoran? Anda hanya perlu membayar RM9. Jadi anda boleh hidup seperti raja di negara ini.


Nombor 2
Zimbabwe - Barangan di Zimbabwe adalah antara yang termurah dunia selepas sistem kewangan negara itu musnah sama sekali sehingga menyebabkan inflasi mencecah 1,000 peratus pada 2008. Nilai matawang Zimbabwe yang jatuh teruk menyebabkan barangan seperti susu hanya berharga RM2.40 seliter manakala satu kilogram daging lembu berharga RM1.80.



Nombor 3
Argentina - Sejak beberapa tahun lalu, Argentina berhadapan dengan perubahan dramatik daripada negara paling mahal di dunia kepada negara paling mampu untuk didiami akibat krisis ekonomi yang melanda negara Amerika Selatan ini. Barangan kulit seperti jaket dan dompet boleh  didapati dengan harga hanya satu pertiga daripada nilai yang dijual di negara lain.


Nombor 4
Filipina - Negara Asia ini mempunyai antara kos hidup paling rendah di dunia, dengan tambang teksi untuk perjalanan lebih 1.6 kilometer hanya RM0.60 manakala harga untuk perkhidmatan memotong rambut hanya RM2.40. Yuran di universiti tempatan untuk satu semester juga hanya RM750, menjadikan pendidikan antara yang paling murah. Dan gaji pembantu rumah untuk sebulan = RM135. 


Nombor 5
Pakistan - Walaupun negara ini dikenali kerana ketidakstabilan dari segi politik, mata wang Rupee yang rendah menyebabkan kos hidup di Pakistan amat murah. Barangan seperti petrol dan hidangan di restoran mungkin mempunyai harga sama atau lebih mahal berbanding di negara lain, tetapi apa yang murah di Pakistan adalah nilai hartanahnya yang rendah. Sebuah rumah dengan empat bilik tidur di ibu kota Karachi boleh dibeli dengan hanya RM99,000!

sumber : emel

14 comments:

  1. waahhh..nk pergi yg no. satu tu lah...murah gler...:)

    ReplyDelete
  2. kalo negara murah..beli barang pun murah ek...boleh borong banyak2 nampaknya...syok jugak..hehe


    ENTRIES TERBAIKK>>>
    Kingdom Tower ketinggian 1600meter (1.6KM)

    ReplyDelete
  3. Paling dekat akak nak pi Filipina lah,tengah kumpul duit...

    ReplyDelete
  4. bajet sderhana leh laa pergi negara2 atas nie.

    ReplyDelete
  5. uih! mcm xcaye jer. ade jugak negare yg mcm ni.

    ReplyDelete
  6. meme best la cmni... compem no.1 paling best...

    ReplyDelete
  7. sapa penah sampai ke tempat menarik di utara pakistan? tlg info saya kat fns37@yahoo.com..saya berhajat nak kesana NOvember 2013

    ReplyDelete