image Berhentilah Mencari Kesalahan Orang Lain... - Mia Liana

Saturday, 30 March 2013

# Pearl # Tazkirah

Berhentilah Mencari Kesalahan Orang Lain...



Berhentilah mencari kesalahan orang lain dan mempertikaikan kekurangan mereka...

Lihat ke dalam diri kita, berapa banyak aib kita yang Allah sembunyikan... 
dengan itu kita nampak mulia dan baik di mata umum...
Sedangkan hakikatnya hanya Allah yang Maha Mengetahui...

sumber : facebook

kata-kata hikmah yang menginsafkan...

58 comments:

  1. BETOL3 TU KAN . TP YEAH .. LENING ORG PAKAT CARI SALAH ORG JE :)

    ReplyDelete
  2. suibahanallah baik sungguh tazkirah ini Mia. betullah ..kita ni banyak kekurangan kenapa aibkan orang lain..hidup ni kan sementara..tak perlulah kita asyik nak cari ja kesalahan org lain..wallahualam.

    ReplyDelete
  3. itulah, sy pun baru nak belajar memaafkan kesalahan org lain juga diri sendiri :)

    ReplyDelete
  4. Betul2 :) Tak perlu cari kesalahan orang lain, diri kita pun tak sempurna mana..

    ReplyDelete
  5. Agreed..Sangat2 setuju..nobody perfect kan, semuanya ada kesalahan dan kelemahan masing2, so terima dan belajarlah memaafkan kesalahan seseorang itu bukan mnghukumnya tapi memaafkan.

    ReplyDelete
  6. Moga di jauhkan diri kita dari sifat yang sedemikian. Bimbang juga, kalau kita buka aib orang, aib kita yang Allah tutup untuk kita, terbuka. Tak di dunia, di akhirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah... tu lagi parah... minta dijauhkan betul2..

      Delete
  7. muhasabah diri kita sendiri...kadang-kadang kesalahan orang lain tu macam cermin diri kita sendiri....

    ReplyDelete
  8. betul tu,diri kita sendiri banyak kesalahan. Lebih baik perbaiki diri sendiri daripada mencari kesalahan orang lain.

    ReplyDelete
  9. assalam,

    satu jari menuding kepada orang lain...empat jari menuding kearah kita...

    ReplyDelete
  10. sangat setuju kak mia... x perlu kita nak cari kesalahan orang lain beria sangat kalau diri kita sendiri pun x teraudit...

    prof dr muhaya selalu pesan dan ingatkan...

    sama2 kita audit diri sendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu farah.... sentiasa audit diri sendiri dan memperbaiki kelemahan yang ada..

      Delete
  11. betul!kenapa nk cri slh org lain sedangkan diri kita pun tak smpurna..tapi hakikatnya cmtulah.. ramai yg slhkan org lain drpd menyalahkan diri sndr..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kekadang ada juga orang yang tidak sedar diri...

      Delete
  12. kdg2 kritikan itu perlu juga...sy teringat dgn kata2 "jgn tgk siapa yg mengkritik, tapi ambil iktibar dpd kritikan dia tu..."

    ReplyDelete
  13. Berdiam lebih baik dari berkata-kata jika kita tidak pasti akan perkara itu benar @ tidak...

    ReplyDelete
  14. satuju , betul kan diri sendiri dulu

    ReplyDelete
  15. betul tu
    klo kita rs x puas hati pd org tu..kita tengok dulu..apa punca yg dlm diri kita
    nice sharing kak mia

    ReplyDelete
  16. Setuju, Mia. Kita ni insan lemah yang serba kekurangan. Setiap daripada kita tidak lari daripada melakukan kesalahan. Jadi, jangan sesekali memperbesar atau asyik mencari kesalahan orang. Orang yang asyik mencari kesalahan orang lain tidak akan nampak kesalahan sendiri. Justeru, cerminlah diri sendiri. Peringatan untuk diri sendiri juga..

    ReplyDelete
  17. ye betul tu mia...kita suka sangat selak kain orang...kain sendri pun ada juga tercarik,tapi kita tak sedar...

    ReplyDelete
  18. assalamualaikum mia...setuju sangat ngan n3 ni...;)

    ReplyDelete
  19. kesalahan orang lain pandai cari tapi kesalahan sendiri tidak tercari, hehe

    ReplyDelete
  20. setuju tue kak////cari kesalahn diri sendiri pun susah

    ReplyDelete
  21. benar.... nice kata kata kak mia...

    ReplyDelete
  22. Moga kita akan menjadi baik dpd semalam

    ReplyDelete